Hohaj

Re: Skillslista

tis nov 15, 2011 12:52 am

Allison skrev:Detta kanske låter jättekonstigt och lite knäppt, men något som jag märkt kan hjälpa mig ibland är att typ skala potatis, eller kanske morötter eller något liknande. Man håller sig sysselsatt och händerna blir upptagna. Det är jättebra om man har sån ångest som får en att skaka. Låt händerna jobba med nånting och fokusera helhjärtat på att få de där potatisarna eller morötterna skalade, så klarar man sig en stund längre.

Kram hjarta

Vilket bra tips!

Hohaj

fre nov 18, 2011 10:35 pm

När jag har ångest kan det hjälpa om jag koncentrerar mig på ett instrument eller en stämma i en låt. Helst en liten doldis, en bas som finns där i bakgrunden till exempel, som jag kan följa genom musiken. Sen kan jag lyssna på samma låt igen och följa en annan instrumental slinga - kanske flöjten eller någon av gitarrerna.

creo

mån nov 21, 2011 11:47 am

Hohaj skrev:När jag har ångest kan det hjälpa om jag koncentrerar mig på ett instrument eller en stämma i en låt. Helst en liten doldis, en bas som finns där i bakgrunden till exempel, som jag kan följa genom musiken. Sen kan jag lyssna på samma låt igen och följa en annan instrumental slinga - kanske flöjten eller någon av gitarrerna.

Jag älskar att göra så när jag lyssnar på musik!! Framförallt om jag lyssnar på någon låt som jag har hört massor av gånger innan. Efter att man har fokuserat på det där instrumentet som man kanske knappt ens lagt märke till förr så hör man det jätteväl även när man lyssnar på låten "som vanligt". Det är kul tycker jag!

En relaterad grej: jag fick på någon improvisationsövning någon gång i uppdrag att med min kropp uttrycka ett visst instrument i en låt (alltså inte spela luftgitarr eller liknande, utan mer uttrycka ljudet/musiken som kom ut ur instrumentet). Det kanske kan fungera. Det blir att röra lite på sig - och man koncentrerar sig på något annat än ångesten.

Hohaj

mån nov 21, 2011 6:53 pm

creo skrev:En relaterad grej: jag fick på någon improvisationsövning någon gång i uppdrag att med min kropp uttrycka ett visst instrument i en låt (alltså inte spela luftgitarr eller liknande, utan mer uttrycka ljudet/musiken som kom ut ur instrumentet). Det kanske kan fungera. Det blir att röra lite på sig - och man koncentrerar sig på något annat än ångesten.

Spännande! Jag älskar att dansa till ett särskilt instrument i en låt, liksom känna tamburin i kroppen och endast den, uppbackad och omsluten av alla andra slingor och rytmer. Just rytmer tycker jag mycket om. Kan sitta och trumma till musik och känna in olika rytmer när jag dansar, speciellt om de är hetsiga och febriga - då kan jag leva ut min egen frustration och ångest genom dem.

Hummeldumm

sön dec 11, 2011 10:07 am

Listan har hjälpt mig massor! Delar av den ingår faktiskt i akutplanen hos psykologen. Först såg han lie förvånad ut när jag sa att jag slängde tomma pet-flaskor i väggen Laughing Dessutom har listan hjälpt mig skilja på pm jag är ledsen eller arg. Nog så viktigt! thumbsup

Andresen

mån dec 12, 2011 7:56 pm

ascfr06 skrev:Listan har hjälpt mig massor! Delar av den ingår faktiskt i akutplanen hos psykologen. Först såg han lie förvånad ut när jag sa att jag slängde tomma pet-flaskor i väggen Laughing Dessutom har listan hjälpt mig skilja på pm jag är ledsen eller arg. Nog så viktigt! thumbsup

Härligt att höra att listan verkligen hjälper :=) bra kämpat

Användarvisningsbild
boel

fre jul 20, 2012 4:17 am

Vilken superbra lista! Den skall jag spara och försöka använda mig av!

Hohaj

sön feb 03, 2013 2:35 pm

Ett tips när ångesten sätter sig i andningen är att stryka sig själv långsamt över handryggen tills andetagen lugnar ner sig. Jag brukar börja andas i samma takt som smekningarna efter en stund.

JAP

ons apr 15, 2015 4:12 pm

Ny här...det har tagit emot att söka mig till den här typen av platser men kom till en punkt då jag insåg att jag behöver de som förstår. De som varit med om samma.
Har kommit en bra bit på vägen men inser även att jag är långt ifrån framme. Hur bryter man ett beteende som varat i 17 år? Har fått diverse hjälp genom åren...men nog aldrig riktigt varit mottaglig.

Listan är verkligen bra. Aldrig fel med alternativ när de vanliga sätten/distraktionerna inte längre fungerar.
För mig har sömnad, rita mönster och klappa på mina tyger varit en stor hjälp. Men även långa promenader och träning. Har även testat att rita på mig istället för alternativet.

Det jag egentligen vill ha sagt är TACK!!! Tack för att ni finns!

Admin
Site Admin

tis okt 11, 2016 9:22 pm

Rensad från spam
/ Admin

Återgå till "Kreativt forum"