Frusen

Re: Skillslista

lör jun 16, 2007 11:32 pm

Tack.
Jag var tvungen att spara den på datorn så jag kan få tag i den. Och verkligen försöka Smile

Användarvisningsbild
Sofia

sön jun 17, 2007 12:14 am

Jättebra!!! party

josefingassne

lör jul 21, 2007 8:15 am

hejsan, mitt namn är josefin och jag är ny på denhär sidan !
tycker dock att det är lite tryggt att kunna läsa om flera historier om delar av andras liv ! hade tänkt skriva en rad om mitt lite senare någonstans.
men, även om jag inte sitter och skär mig nu, kan jag besvara på vad jag brukar känna och tycka...

Innan du skadar dig själv, ställ alltid dessa frågor:

1. Vad känner jag just nu? jag brukar känna hat mot mig själv, och jag brukar tänka på alla fel jag gjort
2. Varför känner jag som jag gör? dock kan jag kanske säga att min mamma har rätt om att jag har dåligt självförtroende, men jag tror det är nått inre djupt som jag inte kan svara helt på...
3. Varför vill jag skada mig själv? för att dämpa smärtan i "själen" över till armarna.
4. Har jag varit med om detta tidigare? dock ett antal gånger. Vad gjorde jag då för att lösa situationen? jag försökte tänka och tänka och tänka... Om jag inte kunde lösa den då, hur skulle jag kunna göra för att det ska bli bättre denna gången? försöka säga till mig själv att det blir värre endån.
5. Om jag skadade mig själv nu, hur skulle det kännas? det skulle samtidigt kännas skönt men samtidigt vet jag att märkena efter blir inte så sköna.
6. Om jag skadar mig själv nu, hur kommer det då att kännas om en timme eller i morgon? Det kommer dock vara en del skuldkänslor över det man gjort, och då hatar man bara sig själv ännu mer... och vill få allt ogjort ! och smärtan försvinner kanske 10 minuter eller så, men den kommer tillbaks. med värre tillstöt !
7. Finns det någonting kvar som jag kan prova innan jag skadar mig själv? försök att knipa dig själv med dina naglar på överarmen eller på andra känsliga ställen som halsen ( men inte för hårt ) eller under foten.
8. Vill / behöver jag verkligen skada mig själv?
ibland känns det verklige som om man vill skada sig själv, för att förstöra sin "fula" kropp. Och man behöver inte skada sig, det finns andra utvägar.
det är så mycket enklare än det mesta, det är bara det att det känns som en stor fet klump i själen som växer för var dag som går och var dag man skadar sig.
en tumör av smärta helt enkelt !

kram på alla er !
läs gärna mitt andra inlägg som kommer inom 2 dagar i något annat forum här...
på självskadandebeteende forumet Smile
hej.

hjarta

steppvargen

lör nov 17, 2007 10:28 pm

bra lista!
lägga pussel brukar vara bra avledning för mig, och man kan göra det tillsammans med vänner också.

hjarta /stäppvargen

Mamman

ons nov 21, 2007 2:07 pm

Vilken bra lista Sofia, ska genast printa ut och ge till min dotter.
/Mamman

Nattfjaril

sön jan 27, 2008 9:03 pm

Jag upptäckte i helgen, att det är bra bara om man kan komma ihåg nånting från den här listan. Jag var hos min mamma och trodde att jag inte kunde hålla emot längre, jag tänkte precis rota i hennes badrumskåp efter ngt att skada mig med, när en snabb tanke for i genom huvudet "tänk på skillslistan". sen gick jag lade jag mig och rabblade alfabetet framlänges och baklänges, och räknade baklänges från hundra tills jag somnade...

Vilken tur att det finns en skillslista!

Användarvisningsbild
Sofia

mån jan 28, 2008 12:39 am

Till Peripo: party

bubbelflippan

sön feb 17, 2008 3:04 am

superlista , nu ska jag verkligen ge´den en chans...även om ja ofta tvekar..

hjarta hjarta hjarta FIA hjarta hjarta hjarta

party Kämpa på vänner

Evillynn

ons mar 12, 2008 12:25 pm

Ett tips jag gav på mitt presentationsinlägg är att riva stadig tejp, typ sådana bruna tjocka tejprullar. Man ska egentligen försöka sätta ihop tejpen sen, men jag tycker det räcker med att riva den. Ett annat tips är att riva telefonkataloger som en kompis till mig fick göra. Sedan brukar jag tänka på konsekvenserna av min självskada. Jag bor i kollektiv och har själv inget körkort så det är de andra som bor här som måst köra mig till akuten för att sy. Det är orättvist mot dem och mig själv. Lycka till!

Användarvisningsbild
Sofia

ons mar 12, 2008 7:46 pm

Evillynn: Jag har lagt in ditt tejptips! Tack!

Återgå till "Kreativt forum"