Användarvisningsbild
lilla-k

Re: Skillslista

mån dec 01, 2008 4:03 pm

RMW skrev:
och vad kan man göra såhär mitt i natten??
vill inte väcka ngn.

Mitt i natten kan nallar och barnböcker vara bra, särskilt när man är helt ensam. Rekommenderade snälla böcker som ger även vuxna något: Nattbarn av Inger Edelfeldt, Allra käraste syster av Astrid Lindgren, Vem ska trösta Knyttet? och Det osynliga barnet av Tove Jansson. Barnböcker finns på ljudband också.

Ibland kan det kännas som att man är helt ensam i världen när alla sover och det är mörkt. Då brukar jag sätta på radion. P2 har nattsändningar t.ex. med folk som pratar lite då och då.

/ Rebecca

Tack ska verkligen komma ihåg!

anelah

lör dec 20, 2008 2:04 am

en sak som kanske är lite som att dra alfabetet baklänges men iaf.
bostavera alfabetet, eller ord, på teckenspråk.
funkar för mig ibland, man sysslesätter både händerna och hjärnan

Martina22

sön jan 04, 2009 12:41 am

Jätte bra lista Very Happy Ska kopiera den och ha hemma när allt känns skit,
bra att ha saker som man kan göra ner skrivet för när jag mår dåligt så försvinner allt förnuft för mej

Tack så mkt Smile

Martina22

tis jan 13, 2009 11:31 pm

Bita i citroner kan vara ett bra sätt, har inte testat det själv men fått tipset av min läkare:)

Användarvisningsbild
Pia

ons jan 14, 2009 12:46 am

Martina22 skrev:Bita i citroner kan vara ett bra sätt, har inte testat det själv men fått tipset av min läkare Smile

Ja, lindra med sinnesintryck kan verkligen vara bra ibland.

- hålla isbitar i händerna
- duscha varmt eller kallt (utan att överdriva så att det gör ont)
- spola händerna i iskallt vatten
- äta något extremt surt eller starkt

Lite sådana tips har man ju fått höra och de flesta fungerar faktiskt (iallafall för mig).

Zebra

tor jun 18, 2009 2:38 am

Åh tack så galet mycket, dethär är fan underbart!
Personligen tyckte jag mest om att rita å sätta plåster över ^^
Ska spara denna lista, printa ut å ha i fickan, mycket bra när man inte vet vad man ska göra.
Tack så mycket hjarta

vederblich

ons aug 05, 2009 6:52 pm

Yoga hjälpte mig jättemycket också när jag höll på att må bättre, man blir så lugn och kan få känna efter hur kroppen känns i ett positivt sammanhang, inte bara för att "känna på ångesten".

Är det någon som har prövat att använda spikmatta?
Jag läste om det i en tidning för ett tag sedan och vad jag förstår så stimulerar det inte bara blodflödet och triggar akupunkturpunkter utan får också kroppen att producera ganska stora mängder endorfiner. Och är sövande.

Det lär ju ska göra hyfsat ont att ligga på en spikmatta också. Jag vet inte hur bra det är att ersätta en smärta med en annan, men kan tänka mig att det kunde vara en bra övergångsmetod för att lyckas låta bli att göra sig illa på värre sätt.

Engelbrekt

fre aug 07, 2009 3:13 pm

Jag har gått på en rehabilitering för min fibromyalgi och på BKn så har vi vid flera tillfällen fått gå på pinnar tjocka som kvastskaft. Man går små, små steg över pinnen fram och tillbaka och jag tycker att det ger en ontskön känsla som verkligen tvingar mig att vara här och nu. Tror den fungerar bra vid ångest!

vederblich

sön aug 30, 2009 10:14 pm

Okej, nu har jag testat spikmattan själv som ett experiment och jag kan nog faktiskt rekommendera den till de som behöver avledning från självskadetankar.

Invaerteszebraflicka

ons sep 02, 2009 9:19 pm

Måste bara skriva något, den här tråden är nämligen orange vad jag än gör... Skriver jag något kanske datorn förstår att jag har läst allt i den här tråden...

Men jag kan skriva något vettigt också!

Spikmattan håller jag med om! Man bli avslappnad på något sätt av den. Det kan hjälpa vid diverse destrutiva tankar...

Återgå till "Kreativt forum"