eja

Re: Skillslista

mån sep 21, 2009 6:43 pm

lilla-k skrev:och vad kan man göra såhär mitt i natten??
vill inte väcka ngn.

Kom ihåg att det finns jourhavande präst tillgänglig hela natten. Nås, om jag inte har fel för mig, på larmnumret 112. Inte säkert att prästen kan ge bra råd, men man får åtminstone en annan människa i luren, någon som har erfarenhet av alla möjliga samtal. Anonymt med full tystnadsplikt och man behöver inte vara med i svenska kyrkan.

Himla

ons okt 21, 2009 10:57 am

Att äta citroner hjälper i allmänhet när jag är arg också, inte bara när jag vill skada mig själv. Hett tips!

jojo

ons jan 27, 2010 2:42 am

Ikväll upptäckte jag en ny sak som är bra för att få tankarna bort från ångesten - göra rent köksfläkten! Jag gjorde det tidigare ikväll och jag höll på hur länge som helst och det är så tillfredsställande att skrubba hårt och sedan se resultat. Kanske funkar det även för någon annan. Det är i alla fall värt att prova. Aggressioner kan man få ut också. Jag svor lite medan jag skrubbade bort en särskilt jobbig fläck och det kändes mycket bättre efteråt Smile

hjarta Johanna

Anon

ons feb 10, 2010 12:27 am

Är det bara jag som äter citroner när jag mår bra, för att de är goda? Smile

Det där med barnslig musik körde jag härom veckan. James och Karin. Minns någon dem?

Användarvisningsbild
Amanda

ons feb 10, 2010 10:47 am

Älskade dem! En viktig beståndsdel i min politiska fostran Wink

Himla

ons feb 10, 2010 6:12 pm

jodå, citroner är gott också, just därför ett väldigt bra alternativ eftersom det inte är självdestruktivt, det är ju gott, men ändå är det surt vilket på nåt sätt ger mig utlopp för min ilska.

Smulan

fre feb 19, 2010 7:49 am

Jag har ett tips som fungerade för mig om min medpatient under vår period när vi var inlagda. Vi skrev en låt ihop. Först knåpade vi i ett par veckor och sedan övade vi. Nu sista veckan har vi spelat upp den många gånger med stor framgång. Testa gärna. Det kräver total uppmärksamhet och distraherar även de mest jobbiga tankar Very Happy

Användarvisningsbild
Aspergergirl

mån jul 12, 2010 11:30 pm

Jag har ett förslag att lägga till bland tipsen att ta till i stället för att skada sig.

Lägg dig på en vass spikmatta. OBS att den vanliga typen av spikmatta oftast är för snäll. Det skall vara en som känns så man kan "byta ut smärtan" till en hälsosam smärta.

Findus

tor okt 07, 2010 7:41 pm

Aspergergirl skrev:Jag har ett förslag att lägga till bland tipsen att ta till i stället för att skada sig.

Lägg dig på en vass spikmatta. OBS att den vanliga typen av spikmatta oftast är för snäll. Det skall vara en som känns så man kan "byta ut smärtan" till en hälsosam smärta.

Vart hittar man sånna spikmattor då?
Det vanligaste är värdelösa tycker jag.
Känns ju knappt, möjligen blir jag frusen efter ett tag.
Embarassed

Allison

tis nov 08, 2011 11:46 pm

Detta kanske låter jättekonstigt och lite knäppt, men något som jag märkt kan hjälpa mig ibland är att typ skala potatis, eller kanske morötter eller något liknande. Man håller sig sysselsatt och händerna blir upptagna. Det är jättebra om man har sån ångest som får en att skaka. Låt händerna jobba med nånting och fokusera helhjärtat på att få de där potatisarna eller morötterna skalade, så klarar man sig en stund längre.

Kram hjarta

Återgå till "Kreativt forum"