Hummeldumm

Nyår

sön dec 29, 2019 2:43 pm

Jag kan tycka att högtiderna duggar lite väl tätt såhär års. Julen gick faktiskt bra. Med det menar jag att jag slapp ångest och självdestruktivt beteende. Juleljusen glimmade och det var bra nog med det. Lika smidigt verkar det inte skulla gå med nyår. Matbiten börjar gnaga. Jag vill inte äta mer konstig mat-ge mig min kvarg ( läses med viss ironi). Jag vill inte vara supersocial. Jag vill inte låtsas vara normal för att det är enklast så. Faktum är att jag nog börjar vilja ha vardag. Den dag jag klarar av allt som oftast med hjälp av det jag lärt mig i terapin.

Slutligen önskar jag att alla hundar, katter och andra djur fick slippa oron och stressen över fyrverkerierna. Vår hund skakar, hyperventilerar och klänger på mig så snart skjutandet börjar. Ljudlösa fyrverkerier kanske? Men när det nu är som det är får vi väl krama våra husdjur lite extra helt enkelt.

Hummeldumm

Re: Nyår

tis dec 31, 2019 11:24 am

Vi är nog många som bävar lite grand inför den här dagen. Allt ska vara så spektakulärt och perfekt. Det är inte lätt när man känner sig trasig och ovärdig. Tillsammans ska vi komma ihåg att det finns en del vi kan göra själva. Använd skills-listan. Där finns det mycket hjälp att hämta. Försök att distrahera dig på ett konstruktivt sätt. Det har blivit lättare för mig med åren så om du har det svårt, vet att det kan bli bättre. Jag tror på oss alla och våra förmågor. Låt oss ta nyårshelgen ett andetag i taget om det behövs. Många kramar!

Hummeldumm

tor jan 02, 2020 7:24 pm

Allt var trevligt och positivt. Nu kan jag bara inte sluta att vräka i mig. Det finns rester överallt och jag faller som en fura för dem. Jag har ångest över att ett nytt år ligger framför mig. Jag är trött och sliten. Dags för mig att tacka min inre kritiker och gå vidare. Lättare sagt än gjort men det är nog ändå det som ska till. Selfcompassion kallas det i terapin. Jag ska stanna upp och lyssna på min inre kritiker, tänka ut varför han säger så till mig (vad han på ett brutalt sätt vill rädda mig från), Tacka för att han vill hjälpa mig och formulera om det på ett mer konstruktivt sätt. Förlåt-det här blev nog lite svamligt.

Hoppas du hade en okej nyår och att det nya året inte känns alltför skrämmande.

Hohaj

fre jan 03, 2020 5:31 pm

Jag har inte så mycket att säga, men ville visa att jag har läst. Nyår och andra högtider kan vara knepiga. Mitt nyår var inte så roligt men inte heller katastrof.

Återgå till "Allmänt forum"