Varför skadar du dig själv?

För att bli lugn (ex. slippa ångest)
18%
33
För att straffa mig själv
16%
30
För att få andra att förstå hur dåligt jag mår
4%
7
För att kommunicera när orden inte räcker till
5%
9
För att få kontroll
8%
15
För att det gör ont inuti mig
15%
27
För att uttrycka känslor
5%
10
För att göra psykisk smärta fysisk
11%
20
För att känna att jag lever
3%
6
För att komma tillbaka till verkligheten (ex. vid dissociation)
4%
8
För att markera min identitet
3%
5
För att det är det enda jag kan
4%
7
För att jag alltid har gjort det
2%
3
Annan orsak
2%
4

Antal röster: 184
Användarvisningsbild
Innie

Varför skadar du dig själv?

sön jul 12, 2009 3:40 pm

Jag sitter och skriver lite om självskadebeteende, just nu kring orsaker att skada sig själv. Tyvärr är det ett område som är fullt av myter, föreställningar och tabun och när jag skriver inser jag hur svårt det är att egentligen svara på frågan. Kanske helt enkelt för att orsakerna är så många och varierar kraftigt både mellan två olika personer, men också för en och samma person mellan olika tillfällen. Jag minns hur mitt eget självskadebeteende fyllt olika syften över tiden och hur svårt det kunde vara att förklara mitt beteende för sjukvårdspersonalen. Därför vill jag ha er hjälp! I omröstningen vill jag du ska svara på frågan Varför skadar du dig själv? Antingen kan du svara utifrån vad som vanligtvis är anledningen till att du skadar dig (eller skadade om du har slutat!), alternativt vad som orsakade din senaste självskada om du tycker det är svårt att bara kunna välja ett alternativ. Om inget av alternativen i listan stämmer alls kan du ange "Annan orsak" - då får du mer än gärna skriva en kommentar här!

Tack för hjälpen! hjarta

Användarvisningsbild
JozzAn

Re: Varför skadar du dig själv?

mån jul 13, 2009 10:15 pm

Det är ju flera som stämmer in! Men innie, har inte vi haft en sådan här poll förut?

Användarvisningsbild
Sofia

mån jul 13, 2009 10:19 pm

Vi har haft en sådan här poll, men inlägg tas automatiskt bort när ingen har varit aktiv i tråden på 10 mån (har jag för mig att det är). Därför finns inte pollen kvar.

Jag håller med Jozzan om att jag behöver möjligheten att kryssa i flera alternativ, så jag väntar in det innan jag svarar Very Happy

Användarvisningsbild
JozzAn

mån jul 13, 2009 10:23 pm

Sofia skrev:Vi har haft en sådan här poll, men inlägg tas automatiskt bort när ingen har varit aktiv i tråden på 10 mån (har jag för mig att det är). Därför finns inte pollen kvar.

Just det ja! Det har jag helt glömt bort!

Användarvisningsbild
Innie

mån jul 13, 2009 10:25 pm

Oki, på uppmaning är det nu möjligt att välja upp till fem alternativ! Det är också möjligt att ändra sej om man röstat tidigare Smile

(Att jag först valde att bara ha ett alternativ är för att det annars inte går att se hur många som har röstat, utan bara antalet röster ;-) )

Användarvisningsbild
Hannitan

tis jul 14, 2009 11:13 am

Jag skulle kunna fyllt i nästan alla Rolling Eyes

Jag kryssade i "annan orsak". Det kanske låter flummigt men "för att bli pigg och fokuserad", jag antar att det har med kemiska reaktioner i kroppen på smärtan, för jag kan få samma effekt när jag dansar ibland och ibland också efter att ha praktiserat yoga regelbundet en period. Det är som att äntligen faller alla bitar på plats och hjärnan (och kroppen) fungerar utan att det krävs sån enorm anstängnig för att den ska hänga med. Inte så att allt känns underbart och magiskt, men det känns okej, det är som ett mellanläge. Typ. Annars känns det som att det bara finns två lägen antingen utmattad eller uppstressad (lite som att man måste stressa igång kroppen för att den ska orka).

Engelbrekt

tor jul 16, 2009 8:32 am

Jag tyckte det var svårt att kryssa i endast fem alternativ men valde de jag tyckte stämde in oftast för mig. Jag skrev att jag skadade mig för att (i rangordning):
- Det gör ont inuti
- För att straffa mig själv
- För att få kontroll
- Kommunicera när orden inte räckte till
- För att det är det enda jag kan

Som respons på pollen tyckte jag att alternativen "det gör ont inuti" och "göra psykisk smärta fysisk" samt "kommunicera när orden inte räckte till" och "visa andra hur jag mår" är motsvarande till varandra. Jag skulle gärna vilja att man kunde kryssa i obegränsat med alternativ (jag förstår mer poängen med att bara kryssa i ett alternativ för att kunna göra en mer statistisk undersökning, än att det ska vara begränsat till tre, fem eller sju).

Dessutom skulle jag mentalt vilja kryssa i "annan" då jag ofta skadade mig när fibromyalgin var för jävlig, alltså jag skadade mig för att ersätta fysisk smärta med hanterbar fysisk smärta. Jag skadade mig också ofta för ville visa andra människor att jag förstod att jag var värdelös och inte värd något annat än att förstöras. Ytterligare två anledningar till varför jag skadade mig själv var dels för att belöna mig själv (det var ibland positivt förknippat för mig att skada mig själv, i vissa situationer kunde jag bli t.ex. lite lugnare av det (framförallt i början)) och dels för att det periodvis var ett tvångsbeteende.

Lovisa

fre jul 17, 2009 5:46 pm

För mig var det främst ett sätt att straffa mig själv på.

alexen85

mån jul 20, 2009 6:59 pm

kom på en orsak till men är lite svårt att förklara kanske, gör ett försök Wink
jag hade helt enkelt kommit till en punkt där jag inte längre kom ihåg hur man grät eller var arg eller liknande så när jag skar mig, rann alla känslor ur mig som jag inte kom ihåg eller hade fått lära mig hur man skulle få ur sig på ett sunt sätt... jag liksom tömde mig på känslor och ångest, det fick rinna ur och idag när jag inte längre skadar mig(va ca 4-5 år sen) så förstår jag att den käsnlan jag har idag efter jag har gråtit eller skrikit ur mig ilska eller fått skuppa omkring glad va den känslan jag hade precis efter jag hade skadat mig.

Minna

mån jul 20, 2009 8:58 pm

alla alternativ stämmer in på någon av gångerna jag skadat mig, det har varit lite olika i olika perioder och situationer.
men för mig är det främst att straffa mig själv och att komma tillbaka till verkligheten.

självskadandet och ätstörningen gick ofta hand i hand. åt jag lite mer än vad som kändes bra el som jag hade tänkt, så kände jag mig tvungen att skada mig, för jag var inte värd att ha det bra. lät jag bli att äta så kunde jag låta bli att skada mig.

/Minna

Återgå till "Självhjälpsforum för ätstörningar & självskadebeteende"