Barneveld

Jag vill inte plugga mer

mån nov 15, 2010 9:21 pm

Jag vill inte plugga mer. I alla fall så vill jag inte läsa på Bibliotekshögskolan längre. Jag hatar min c-uppsats och jag vill inte skriva klart den. Jag bara gråter så fort jag sätter mig med den.
Jag läser två skrivarkurser också. Det är jätteroligt så de kurserna vill jag läsa klart. Men C-uppsatsen Crying or Very sad Låt mig slippa.
Om jag kunde skulle jag avsluta studierna nu och så skulle jag ta ut en högskoleexamen och strunta i allt vad uppsatsskrivning heter. Jag vet inte om det går. Måste man skriva ett examensarbete även om man bara tänker ta en högskoleexamen?

Jag har två vägar nu:
Antingen gör jag klart uppsatsen
Eller så gör jag inte klart den

Vad ska jag välja?

JozzAn

Re: Jag vill inte plugga mer

mån nov 15, 2010 10:51 pm

Om du inte gör klar den kommer du ångra dig senare i livet. Det har min storasyster gjort. Hon läste till förskolelärare och gjorde aldrig klart sitt examensarbete. Detta gör att hon inte kan få något fast jobb. Skulle hon göra klart sitt examensarbete idag skulle det krävas 2 års heltidsstudier och det har hon inte ekonomi till.

Jag tror du kommer ångra dig om du hoppar av. Du har ju nästan klarat hela utbildningen låt då inte C-uppsatsen förstöra det. Har du ingen du kan be om hjälp för att kunna klara av att skriva klart den?

Kram från mig! hjarta

Barneveld

mån nov 15, 2010 11:18 pm

Jag tror att du har rätt Crying or Very sad Jag kan bara inte någonsin se hur jag ska få den klar Crying or Very sad Åh! Jag kan inte sluta gråta. Jag vill bara slippa.
Jag tror att det är som du säger, för de jag har träffat som inte har gjort klart sin c-uppsats har alla ångrat sig.
Jag vill inte ångra mig. Och ändå vill jag inte göra den.

Barneveld

mån nov 15, 2010 11:21 pm

Ny fråga nu då?
Hur ska jag göra för att skriva klart uppsatsen och må bra under tiden?

Barneveld

tis nov 16, 2010 9:11 pm

Okej. Svar på vad jag har gjort hittills:
1.Spaltat upp det som behöver göras så att det blir så konkret och tydligt som möjligt.
*Vissa saker blev konkreta
*Vissa saker blev fortsatt flummiga
2.Jag har ändrat det som är enklast och konkretast att ändra på
3.Jag har formulerat vad som skulle göra mitt liv lättare, nämligen; ett klart syfte, en frågeställning och ett analysverktyg
4.Jag har bett om hjälp med att förstå det som känns fortsatt flummigt, imorgon åker jag till min kompis och bollar det som känns jobbigt.

JozzAn

tis nov 16, 2010 10:08 pm

Ta hjälp av andra. Det är mitt tips.

Hannitan

tis nov 16, 2010 10:26 pm

Barneveld skrev:Okej. Svar på vad jag har gjort hittills:
1.Spaltat upp det som behöver göras så att det blir så konkret och tydligt som möjligt.
*Vissa saker blev konkreta
*Vissa saker blev fortsatt flummiga
2.Jag har ändrat det som är enklast och konkretast att ändra på
3.Jag har formulerat vad som skulle göra mitt liv lättare, nämligen; ett klart syfte, en frågeställning och ett analysverktyg
4.Jag har bett om hjälp med att förstå det som känns fortsatt flummigt, imorgon åker jag till min kompis och bollar det som känns jobbigt.

thumbsup

Sätta upp små delmål och belöna dig riktigt ordentligt för varje delmål?

RMW

ons nov 17, 2010 10:25 pm

Uppsatsskrivandet är tungt för många, så du är långt ifrån ensam om att känna så.
Något jag inte förstår utifrån det du skriver är dock vad exakt det är som du upplever är tungt med uppsatsen?

// Rebecca

creo

tor nov 18, 2010 1:31 pm

Gör det så lätt för dig själv som du kan! Ändra vid behov din frågeställning så att du får en där det är lätt att hitta litteratur. Ha inte för stora krav på dig själv - det behöver inte vara världens bästa uppsats någonsin. Om du inte blir fullt godkänd är det ju ändå lättare att komplettera. Då får man ju ofta veta exakt vad det är som saknas.
Hurdan är din handledare? Utnyttja all hjälp du kan få från henne/honom.

Du klarar detta! hjarta

Barneveld

tor nov 18, 2010 3:04 pm

Tack.
Jag tycker att det är svårt. Det känns som om jag står och stampar på samma plats. Jag vill ha handledarens hjälp med hur jag ska tänka för att komma vidare. Men den hjälp jag framför allt får är att bedöma det jag redan har gjort och jag tycker att det är svårt att skriva och redigera samtidigt. Jag vill skriva och göra undersökningen snart och jag vet fortfarande inte hur man gör en korrekt undersökning.

Återgå till "Identitet & vägval"