mollis

Vårdare och eller patient?

tor feb 03, 2011 11:11 pm

Avdelningen jag vårdats på i 3 veckor är lite speciell.

Inga låsta dörrar, ingen tvångsvårdas, det förekommer bara planerade inläggningar med remisstvång från läkare i öppenvården. Alla patienter erbjuds kontakt med arbetsterapeut och sjukgymnast. Personaltätheten är högre än jag varit med om tidigare och det finns nästan bara sjuksköterskor, inga mentalvårdare.

Jag hörde under min tid på avdelningen inga larm, inga skrik, inget glas som krossades, inga bråk, inget tjafs och jag såg ingen bältessäng eller den ständiga sängtrafik av folk på väg till och från den förhatliga ECTn.

Vad är nu detta? En psykavdelning utan drama? En psykavdelning där det finns tid för samtal, för promenader och där man får sova utan att bli störd en gång i timmen?

Vem får komma dit? Vilken är målgruppen?
- Du ska vara deprimerad.
- Du ska inte vara självmordsbenägen.
- Du ska bli bättre efter 2-3 veckors vård.
- Du ska inte vara utåtagerande.
och...
- du ska helst vara personal inom sjukvården.

Det är alltså en avdelning som uppkommit därför att sjukvårdspersonal ska kunna vårdas utan att behöva blotta sin egen skörhet för vanliga psykpatienter, patienter de själva kanske vårdat.. Ett ställe där vi som personal kan vara patienter utan att skämmas.

Eller vad? Är det skämmas vi förväntas göra när vi drabbas av en depression eller annan psykisk åkomma? Varför får vi vård som är så olik den jag mött innan jag själv blev färdigutbildad? Är den bättre?

Varför finns det inte speciella akutmottagningar eller vårdcentraler för sjukvårdspersonal? Är det inte lika skämmigt att krocka med bilen eller få öroninflammation?

Lika vård på lika villkor, var är du?

Celli

Re: Vårdare och eller patient?

fre feb 04, 2011 7:00 pm

Åh, det var litt...urettferdig egentlig :/ Da kan jo ikke personal innen psykisk helsevesen se selv hvordan det er å være innlagt. Likevel forstår jeg jo det. Det vekker jo ikke tillit å være lagt inn med en pasient du har behandlet eller kommer til å behandle.

Men det er jo fortsatt tabu, dessverre. Det er en lang vei å gå til at det blir helt "normalt" og ok å snakke om.

Merkelig at ikke vanlige psykiatriske sykehus kan være likedan.

mollis

fre feb 04, 2011 11:17 pm

Celli skrev:Merkelig at ikke vanlige psykiatriske sykehus kan være likedan.

Precis! Känns ju väldigt dåligt rent ut sagt!

Amanda

lör feb 12, 2011 7:48 pm

Det är ju jätteintressant! Journalisten i mig gnuggar händerna Smile . Har du någon tanke om hur den här sortens vård (som ju verkar väldigt bra!) skulle kunna användas mer i vanliga psykiatrin? Vilka slags patienter skulle klara friheten? (Jag tror att de är ganska många).

mollis

mån feb 14, 2011 8:25 pm

Ja du Amanda...
Självklart är det ett krav att patienterna har en vilja att ta emot vård, därför funkar det inte att ha patienter inom LPT (att patienter motsätter sig vård är ett krav för att vårdas enligt LPT) på den typen av avdelning.
Men alla avdelningar jag varit på tidigare är utformade utifrån att alla vill ta sitt liv så fort det får tillfälle. Fönster är okrossbara, det finns inga duschslangar, plastmuggar i matsalen, inga sladdar på rummen och skärp och snören i byxor får inte förekomma. Vid de tillfällen jag vårdats där under HSLoch inte varit suicidal har det varit samma regler för mig som om jag varit under LPT. Det har känts så fel!

En öppen avdelning ger dig ett ansvar för dig själv och risken att hospitaliseras blir mindre. Jag tror att avdelningens utformning skulle kunna passa människor med en mängd olika diagnoser, till syvende och sist behöver vi träna på att ta hand om oss själva, att minska behovet av att någon annan styr över vårt liv. Att bli bemött med respekt och en tro på att man kan må bra igen är grundläggande för alla människor. Att minska "vi och dem"känslan är bra för alla.

Förstår att journalisten i dig vaknade, i mig vaknade en sjuksköterska som haft mycket samtal och disskussioner om etik under utbildningen. Frågan är vad man kan göra nu..

Celli

tis feb 15, 2011 6:24 am

Så klokt du skriver Mollis, jeg er enig i alt du skriver!

Men jeg begynner å tenke på om det kanskje er en stor forskjell på norsk og svensk psykiatri? Er det barne- og ungdomspsykiatri du snakker om eller voksenpsykiatri?

Amanda

tis feb 15, 2011 11:27 pm

Det vore häftigt om de som arbetar på avdelningen såg sig som föregångare och försöker sprida sina erfarenheter vidare. De skulle ju t.ex. kunna prata om avdelningen på läkar- och sjuksköterskekonferenser. Det borde ju finnas statistik på hur det gått för deras patienter, och även om de inte helt kan jämföras med en vanlig avdelning (eftersom patientunderlaget är snedvridet då alla patienter jobbar inom sjukvården) så går det säkert att få ut en hel del intressant. Får man fråga vilken stad det rör sig om? Very Happy

Hannitan

ons feb 16, 2011 2:25 pm

Det finns en liknande avdelning här i Stockholm.. På Ersta. Så här skriver dom själva http://www.erstadiakoni.se/psykiatri/

Amanda

ons feb 16, 2011 7:47 pm

Hannitan skrev:Det finns en liknande avdelning här i Stockholm.. På Ersta. Så här skriver dom själva http://www.erstadiakoni.se/psykiatri/

Låter helt klart bra. I Göteborg vet man inte vad "planerad inläggning" är för något längre. Är man inte akut suicidal så ska man vara hemma. Confused

Hannitan

ons feb 16, 2011 8:01 pm

Jag vet! Jag tänkte också på just det! Har också mötts av den attityden. Eller faktiskt att inläggning är fel även då.

Återgå till "Identitet & vägval"