hejsan, mitt namn är josefin och jag är ny på denhär sidan !
tycker dock att det är lite tryggt att kunna läsa om flera historier om delar av andras liv ! hade tänkt skriva en rad om mitt lite senare någonstans.
men, även om jag inte sitter och skär mig nu, kan jag besvara på vad jag brukar känna och tycka...
Innan du skadar dig själv, ställ alltid dessa frågor:
1. Vad känner jag just nu? jag brukar känna hat mot mig själv, och jag brukar tänka på alla fel jag gjort
2. Varför känner jag som jag gör? dock kan jag kanske säga att min mamma har rätt om att jag har dåligt självförtroende, men jag tror det är nått inre djupt som jag inte kan svara helt på...
3. Varför vill jag skada mig själv? för att dämpa smärtan i "själen" över till armarna.
4. Har jag varit med om detta tidigare? dock ett antal gånger. Vad gjorde jag då för att lösa situationen? jag försökte tänka och tänka och tänka... Om jag inte kunde lösa den då, hur skulle jag kunna göra för att det ska bli bättre denna gången? försöka säga till mig själv att det blir värre endån.
5. Om jag skadade mig själv nu, hur skulle det kännas? det skulle samtidigt kännas skönt men samtidigt vet jag att märkena efter blir inte så sköna.
6. Om jag skadar mig själv nu, hur kommer det då att kännas om en timme eller i morgon? Det kommer dock vara en del skuldkänslor över det man gjort, och då hatar man bara sig själv ännu mer... och vill få allt ogjort ! och smärtan försvinner kanske 10 minuter eller så, men den kommer tillbaks. med värre tillstöt !
7. Finns det någonting kvar som jag kan prova innan jag skadar mig själv? försök att knipa dig själv med dina naglar på överarmen eller på andra känsliga ställen som halsen ( men inte för hårt ) eller under foten.
8. Vill / behöver jag verkligen skada mig själv?
ibland känns det verklige som om man vill skada sig själv, för att förstöra sin "fula" kropp. Och man behöver inte skada sig, det finns andra utvägar.
det är så mycket enklare än det mesta, det är bara det att det känns som en stor fet klump i själen som växer för var dag som går och var dag man skadar sig.
en tumör av smärta helt enkelt !
kram på alla er !
läs gärna mitt andra inlägg som kommer inom 2 dagar i något annat forum här...
på självskadandebeteende forumet

hej.