Invaerteszebraflicka

Re: Skillslista

tis mar 25, 2008 11:19 pm

Jag har sett/läst den här listan förut men jag måste bara säga igen att den är super!!! Brukar försöka tänka på den när suget och smärtan kommer, och när jag kommer ihåg listan funkar det faktiskt, dels för att det är så många ba sätt att avleda tankarna men också för att jag börjar tänka på alla fantastiska människor som finns här. Då känns det faktiskt bättre...

Så tack för att ni OCH listan finns hjarta

Användarvisningsbild
Celli

sön mar 30, 2008 11:51 pm

Bobleplast! Jeg elsker å klemme på bobleplast ^^ Det hjelper, hehe.

aifos

tis apr 01, 2008 11:17 am

Hej!

Vilken bra lista! Den måste jag få låna några rader ur Wink

Eftersom jag har jättesvårt att komma ur känslan att jag vill/måste skada mig och mitt huvud blir tomt på alternativ har jag valt att göra en "kortlek" med alternativa saker att göra. Jag har på datorn skrivit en färdighet och sen lagt till en beskrivande bild, på baksidan av varje kort har jag skrivit någonting snällt, tex "Jag är inte ensam." eller "Jag är visst omtyckt och viktig, det är bara mina tankar som snurrar iväg med mig." (alltså för snälla saker, som jag har svårt att tro på även när jag mår bra). Sen har jag skrivit ut dem, klippt till dem i kortstorlek och tillsist plastat in korten. De är lagom stora för att kunna ha med sig i fickan eller väskan. När känslorna sen blir ohanterbara är det "bara" att plocka fram ett kort och göra det som står på det, eller dra ett nytt ifall det inte fungerar eller inte går att göra just då av olika anledningar.

Jag skulle vilja tipsa om ytterligare tre saker till en lista
(ursäkta om de redan finns i er lista, jag har läst den men inte hittat dem)

* Sjung, med eller utan musik (hjälper mig just nu ganska mycket)
* Krama eller slå på min kudde
* Ring någon, skriv upp några namn eller deras första bokstav, på de du kan tänka dig ringa. (Även om jag aldrig vågar ringa har detta kortet hjälpt mig att komma på att jag inte är ensam och att det finns folk jag kan kontakta.)

Tackar igen så hemskt mycket för listan!

/Sofia

BARBIESLUT

tis apr 01, 2008 10:07 pm

Åh vilken bra grej det där med kortleken Sofia/aifos!

elaviel

mån apr 14, 2008 9:33 pm

En grej som fungerar för mig när ångesten kommer är att ta fram epilatorn o gå över benen, dels gör det lite ont, sen tycker jag att mina ben ser bättre ut utan långa svarta hårstrån, sen att göra något som synligt förändrar något, i det här fallet mina ben känns bra.
Nackdelen är bara att man inte kan använda det som ångestlindrare så ofta eftersom det tar ganska lång tid innan håret växer ut igen.

popkaramell

ons apr 16, 2008 12:30 pm

vilken bra lista! tack!

Användarvisningsbild
Jordgubbe

tis maj 20, 2008 7:40 am

Jeg ved ikke om det hjæper, men nogle gange hjælper det mig.
Jeg plejer at sige til mig selv, at jeg skal vente med at skade mig. Jeg behøver ikke gøre det lige nu, jeg kan altid vende tilbage. De fleste gange har jeg slet ikke bruge for at vende tilbage!

Karin

tor maj 29, 2008 8:02 pm

Vilken toppen lista!
Super bra lista=)

gwae

lör jun 07, 2008 6:49 pm

Det är verkligen en bra lista! Den ska jag skriva av och ta med mig.
Jag kom på en sak som jag brukar göra som jag inte tror står med där: Jag tycker att det kan hjälpa att måla i en målarbok. Dels får man någonting annat att koncentrera sig på som inte är så jättesvårt (måla innanför linjerna) och dels så brukar det ofta vara glada bilder i målarböcker som kan få en att tänka på något annat. Very Happy

Emma

mån jun 23, 2008 11:23 am

Jag hörde nyss en del av ett radioprogram som jag tror att Kristina Lugn var programledare för. Hon pratade om ångest, och en sak sa hon som jag tyckte verkade vettig. Jag minns inte allt hon sa, men det var något i stil med "När du har ångest: tänk inte på dig själv och din egen livssituation. Tänk på andra människor, tänk på de som lever i krig. Då kommer du att börja kämpa för ditt liv." Jag vet inte, det kanske funkar. Jag har inte ångest alls ofta nu för tiden (Hurra!), men jag hoppas att någon annan kan testa och hjälpas av den här tanken! hjarta

Återgå till "Kreativt forum"