Vilken typ av behandling får du/har du fått för dina psykiska problem?

KBT
13%
30
DBT
6%
13
Psykodynamisk Psykoterapi
10%
23
Andra sorts samtal/vet ej vad samtalen kallas
18%
42
Bildterapi
5%
12
Musik el. dansterapi
3%
7
Psykiatrisk sjukgymnastik
9%
20
Akupunktur
3%
8
Medicinering
24%
54
Annan behandling (om du vill, skriv vilken i en kommentar)
9%
20

Antal röster: 229
Badanka

Vilken typ av behandling genomgår du/har du genomgått?

lör sep 20, 2008 9:50 pm

Jag skulle tycka det vore intressant att höra vilken typ av behandling ni genomgått/genomgår för era psykiska problem!
Då menar jag behandlingar riktade mot just det psykiska, får ni t.ex. allergimedicin eller kanske akupunktur för något fysisk så är det en annan sak.

* Ni kan markera så många alternativ ni vill!

* Om ni markerat det sista alternativet, "Annan behandling", får ni gärna skriva i en kommentar vad det är ni fått/får.

* Ni kan ändra era röstningar om ni kommer på något i efterhand.

rambutan

Re: Vilken typ av behandling får du/har du fått?

lör sep 20, 2008 10:28 pm

Jag har fått, eller rättare sagt får KBT-behandling i form av behandlingshemsvistelse.
När jag var inlagd fick jag taktil massage och nada-akupunktur. Kan jag starkt rekommendera båda två. Även gått i psykodynamisk terapi och lite blandad samtalsterapi.

Celli

lör sep 20, 2008 10:29 pm

Det er litt trist at medisinering allerede leder =/ Jeg skulle ønske man fikk tilbd om de andre tingene på listen! :) Klem <3 *andre- innleggelse? =Z

echina

lör sep 20, 2008 10:36 pm

Men medisinering leder kanskje fordi mange har fått det i tillegg til annen behandling? Håper da det :)

Hannitan

lör sep 20, 2008 10:37 pm

Annan behandlign:
Miljöterapi (på beh hem och mellanvårdsboende med psykodynamisk grundsyn)
Kinesiologi (inget jag fått inom psykiatrin, men själv sökt mig till)
Stödsamtal
Sjukhusvård på avdelning och mellanvårdsenhet (fast att kalla det behandling vet jag inte riktigt? - det var väl mest medicinerna som var tänkta som behandling)
Schematerapi

Oj hjälp så mycket det såg ut nu när jag skrev ner det.. Man kan ju tycka att man borde vara färdigbehandlad nu :roll:

Helena

lör sep 20, 2008 10:38 pm

Jag kryssade ju i medicinering också eftersom jag har fått det tillsammans med mina övriga behandlingar :D
Annars kryssade jag i KBT/KPT som jag fick på behandlingshemmet.
Jag har även fått andra former av samtal :roll:

Sofia

lör sep 20, 2008 10:55 pm

Funderade över det här med att "få" behandling. Jag hade kontakt med psykiatrin i åtta år men blev aldrig erbjuden någon terapi av dem, den fixade mina föräldrar privat efter två år. Läkemedel var det enda jag blev erbjuden, varför jag valde att endast kryssa i den. Jo, förresten, jag fick sjukgymnastik hos ätstörningsteamet också ett par gånger, efter att mina föräldrar tjatat sig till det! Så jag kryssade i det också, även om det drogs in efter ett par gånger eftersom läkarna inte ansåg att ätstörningarna var mitt huvudproblem... "Huvudproblemet" fick jag dock ingen hjälp för :roll: Men jag borde kanske ha kryssat i samtalsterapin också, även om vi ordnade det privat?

Usch, jag har verkligen helt vidrigt ruttna erfarenheter av psykiatrin. Glad för att det finns andra som har andra erfarenheter - det behövs lyftas fram också!

Badanka

lör sep 20, 2008 11:09 pm

Funderade över det här med att "få" behandling. Jag hade kontakt med psykiatrin i åtta år men blev aldrig erbjuden någon terapi av dem, den fixade mina föräldrar privat efter två år.

ah, jo, jag håller med dig. Jag ska nog ändra definitionen lite, till genomgått/genomgår?
Vilken behandling landstinget betalat är ju en helt annan fråga, som också är väldigt intressant.
"Huvudproblemet" fick jag dock ingen hjälp för Rolling Eyes Men jag borde kanske ha kryssat i samtalsterapin också, även om vi ordnade det privat?

Usch, jag har verkligen helt vidrigt ruttna erfarenheter av psykiatrin. Glad för att det finns andra som har andra erfarenheter - det behövs lyftas fram också!

Även om det finns något tröstande i att känna igen sig blir jag alltid ledsen när någon annan har liknande erfarenheter som jag. Önskar att ingen ska behöva ha haft det som du, jag och en del andra hade det. Att bara erbjudas någon sorts förvaring och mediciner, ibland vill jag bara slita av mig håret av blotta tanken att det bara var det som erbjöds mig. Och många andra.
Blir också glad av att andra har annorlunda erfarenheter, det inger ju hopp! :)

Tycker det är så konstigt hur man ibland kan låta så unga människor med hela livet framför sig bara förvaras och äta preparat... blä, riktigt förbannad blir jag!
Nä, nu känner jag att jag blir så där himla arg igen! :roll: Ska försöka spara den energin till att försöka förändra, det ska inte behöva vara så här! Just ang. SHEDO, man kan förändra saker.

mikaael

lör sep 20, 2008 11:11 pm

En kiropraktiker har behandlat mig. Hon har ordnat upp en fysisk och psykisk balans i min kropp.

JozzAn

lör sep 20, 2008 11:13 pm

Jag har bara bra erfarenheter inom psykiatrin. Jag behöve bara vänta två veckor på att få komma på bedömningssamtal. Jag fick vänta ca 2 månader på att få en psykolog. Det jag är mest kritisk till är att medicinering sattes in väldigt tidigt. Men det var nog så att jag behövde det oxå, så det var nog bra att de gjorde som de gjorde.

Jag har en riktigt bra läkare och en bra psykolog. Det är viktigt att de oxå får framhävas och att psykiatrin faktiskt funkar på vissa ställen. Det har den i alla fall gjort för mig.!

Återgå till "Vård, behandling & terapi"