medan jag var inom barpsyk
Oho du! Är de nåt nytt dom har börjat med??
Själv har jag fått ganska många olika slags behandlingar, med väldigt olika effekter. Det enda jag verkligen helhjärtat kan säga har hjälpt mig är EMDR-terapi, som jag alltså fick för PTSD:n. Innan jag började där var det ganska oklart vad mina problem bestod i, så man testade sig nog fram mycket. Mycket av den behandlingen jag fick när jag var inlagd inom barn- och ungdomspsykiatrin gjorde mig sämre, men den traumatiska "vården" har jag (tackochlov) fått hjälp med att bearbeta genom EMDR.
Det jag prövat är
olika typer av
individuella samtal/psykoterapi
och
familjesamtal
ätträning (gick helt enkelt ut på att man skulle äta, vara still och få värme. Ingen vidare effekt på mitt mående, även om vikten gick upp.)
KBT-inriktad ätstörningsbehandling (men jag fattade nog aldrig riktigt grejen när jag var där...

)
medicinering (hjälpte inte mig ett dyft, tyvärr)
bild- (och lite musik-) terapi (var stärkande för min självkänsla. Gav mig liksom kraft och ett alternativt sätt att uttrycka sig på)
dansterapi i grupp (var med i ett forskningsprojekt där vi blev filmade i terapin. Jag var nog lite för blyg och rädd för att våga öppna mig för två terapeuter, en annan tjej och en kamera. Det kanske hade varit bättre i ett annat läge för mig.)
miljöterapi (på behandlingshem. alla i personalen var steg 2-utbildade, men deras stöttning övervägdes av att de andra ungdomarna mådde pest och pina, så miljön blev ganska oterapeutisk för mig ändå.)
taktil massage (vet inte riktigt vilken effekt det hade på mig. Ingen negativ iaf. Förmodligen hade det varit positivt i kombination med andra fungerande behandlingssätt, men vid den tidpunkten motarbetade så många andra delar mitt tillfrisknande, så det är lite svårt att säga vilken effekt det hade)
akupunktur fick jag inte direkt för psykiska besvär, men smärtan berodde delvis på mitt mående och akupunkturen hade efftekt på den iaf!
I de behandlingar som varit mer diffusa har det nog spelat störst roll vilken attityd behandlaren haft, inte metoden i sig, tror jag. I EMDR-terapin var det helt enkelt rätt terapi, så det hade nog inte varit hela världen om psykologen varit lite evil (även om hon nu inte var det

).
Jag är nog väldigt svår att hjälpa eller styra om jag inte själv vill. När jag inte själv sett någon mening med behandlingen har jag nog minst sagt varit svårbehandlad. Oavsätt metod eller diagnos är det nog viktigt att känna sig delaktig i sin egen behandling. När jag fick EMDR var jag ordentligt motiverad själv och då var det så mycket lättare att uthärda jobbiga känslor. Vet man varför och har ett mål med det man gör är det lättare att kämpa. Och är man som jag en väldigt viljestark person är det ju bara dumt att inte uttnyttja den styrkan.