Om du ska sätta ett sammanfattande betyg på den psykiatriska vård du fått, vad blir det då?

Omröstningen slutade mån okt 13, 2008 9:45 pm

Jag är mycket nöjd med den vård jag fått (inga/mycket få brister)
Inga röster
0
Jag är nöjd med den vård jag fått (få/inte särskilt allvarliga brister)
42%
11
Den vård jag fått har varken varit bra eller dålig
4%
1
Jag är missnöjd med den vård jag fått (många brister/några få allvarliga brister)
15%
4
Jag är mycket missnöjd med den vård jag fått (ständiga brister/flera mycket allvarliga brister)
38%
10
Jag har ännu inte fått den hjälp jag har sökt
Inga röster
0

Antal röster: 26
echina

Re: Betyg på psykiatrin

mån okt 13, 2008 6:42 pm

Hej Innie!

Jag har erfarenheter från både sluten och öppenvården. Jag har även varit inlagd inom privata sektorn. Vilken bedömning vill du ha? Det är en väldig skillnad.

/ mikaael

Okei, nå har jeg lurt på dette skikkelig lenge, så nå må jeg bare spørre; hva er sluten og öppenvården? Hva skille dem?
Hehe :mrgreen: Jeg lurer alltid på det hver gang jeg leser det, men har aldri helt fått meg til å spørre før :P

JozzAn

mån okt 13, 2008 6:44 pm

Slutenvården är den vård man får på en sluten avdelning, där man är inlagd. Öppenvård är när du kommer till samtal ca en gång i veckan.

echina

mån okt 13, 2008 6:47 pm

Okei, men da skjønner jeg 8)

Badanka

tis okt 14, 2008 11:47 am

Spännande att läsa vad ni tycker.
Jag har varit på så många olika avdelningar och statliga behandlingshem/boenden så jag kan nog inte sammafatta det betyget i ett. Jag hade oturen att bli inlagd i slutskedet av psykiatrireformen, så jag hamnade i någon sorts våg av nedläggningar-nystarnande-nedläggningar-nystartande som var helt koko. Exempelvis, under en 3-månadersperiod i mitten av 90-talet då hela ungdomspsykiatrin i mitt län omstrukturerades var jag tvugen att byta mellan samma tre avdelningar dagligen (sov på en, var dagtid på en annan samt kväll på en tredje, sedan ner och sova på den fösta igen osv osv). Något sorts snitt skulle inte säga så mycket eftersom alla avdelningarna varierade rätt mycket i kvalitet.

Helena

tis okt 14, 2008 12:14 pm

Den här frågan var verkligen inte lätt att svara på...
Jag är missnöjd med vården eftersom jag inte tycker att det är någon bra vård inom den statliga psykiatrin överhuvudtaget. Det är enbart en förvaring och jag gjorde inte ett enda framsteg nä jag låg inne, jag gick snarare bakåt.
Jag fick dessutom alltid kämpa för att få hjälp i även de mest akuta situationer. Såhär i efterhand kan jag inte för mitt liv förstå deras agerande.
Så mitt svar blev att jag är mycket missnöjd.
Visst finns det personer som har varit bra, men psykiatrin i stort är inte bra. Iallafall inte här i Linköping.

Hannitan

tis okt 14, 2008 8:47 pm

Hmm.. Det här var verkligen jättesvårt.. Har upplevt så mycket olika. Jag tycker att organisationen och strukturen är rätt åt skogen. Men jag har däremot haft turen att träffa på en del bra människor vilket har gjort att det ändå har varit okej på något sätt. Och dom människorna har väl också gått över sina gränser för vad dom egentligen behöver göra i sina roller. Hade dom hållt sig inom ramarna hade det nog gått mycket sämre för mig och jag hade haft en helt annan uppfattning. Men jag önskar ju ändå en hel del förändringar.. Det måste ju fungera i stort inte bara om personalen är små guldkorn och jobbar extra utan att det är det dom är anställda för att göra..

Lisa

ons okt 15, 2008 8:14 am

Jag kryssade i att jag är missnöjd med den vård jag fått. Delar av den var jättebra, men större delen var knappt vård alls. Inom slutenvården var det bara ren förvaring, ätstörningen kunde blomma ut fritt och hade jag velat ta livet av mig så hade det varit hur enkelt som helst eftersom ingen såg till mig. Där lärde jag mig att om du inte är utagerande så finns du inte, och jag var inte utagerande. Handfallenheten inom slutenvården kändes nästan total, inte ens när jag bad om hjälp och en vårdplan fick jag det, så även om lokalerna var fina och jag var på den allmänpsykiatriska avdelningen, så var det ingen vård.

Inom öppenvården var det rörigt, de satte snabbt diagnosen depression och verkade glömma ätstörningen, eller så var det bara enklare att skriva ut recept på piller. All hjälp jag fått har jag tjatat mig till, där jag bodde verkade det inte finnas någon ÄS-vård (inte i min stad iaf), min psykiater var ganska okunnig när det gällde både ÄS och självskadande, och jag vet fortfarande inte vad som hade hänt om jag inte hade varit så pådrivande mitt i allt elände.

En öppenvårdsmottagning har varit bra, men den tjatade jag mig till att få gå på eftersom jag bodde långt utanför deras upptagningsområde. Jag gick där liksom i smyg, hos sjukgymnasten som blev min räddande ängel och som såg det friska och därför fick mig att se och välja det friska. Hon är min ljusglimt från psykiatrin.

Kra
Lisa <3

Solros

tor okt 16, 2008 11:37 am

Jag är mycket missnöjd med den vård jag fått.

Frusen

tis nov 04, 2008 7:22 pm

Jag vet inte vad som hände, när jag kom in hit så kunde jag inte rösta och jag har inte röstat tidigare :O
I alla fall så fick jag aldrig någon hjälp. Jag sökte hjälp hos BUP och jag var desperat och försökte verkligen. Men dem avfärdade mig och sa att jag inte behövde någon hjälp och att det kunde vara positivt att skada sig ibland osv.
Jag försökte få hjälp hos min skolsyster som inte tyckte att det var hennes grej och mina lärare stöttade mig inte i det så jag orkade inte och skolsystern ville bara hjälpa till om mina lärare tyckte att det var nödvändigt.

Frusen

tis nov 04, 2008 7:23 pm

Fast nu såg jag att den var färdig :D HAHAHA.
Jag måste börja läsa ordentligt (A)

Återgå till "Vård, behandling & terapi"