Betyg på den slutna psykiatriska vården

Jag är mycket nöjd med den vård jag fått (inga/mycket få brister)
5%
2
Jag är nöjd med den vård jag fått (få/inte särskilt allvarliga brister)
5%
2
Den vård jag fått har varken varit bra eller dålig
2%
1
Jag är missnöjd med den vård jag fått (många brister/några få allvarliga brister)
29%
12
Jag är mycket missnöjd med den vård jag fått (ständiga brister/flera mycket allvarliga brister)
56%
23
Jag har ännu inte fått den hjälp jag har sökt
2%
1

Antal röster: 41
_anna_

Re: Betyg på den slutna psykiatriska vården

sön okt 19, 2008 11:46 am

Kryssade i Den vård jag fått har varken varit bra eller dålig, fast nu funderar jag på om jag egentligen skulle kryssat i missnöjd. Kan man ändra det på nåt sätt?
Blev inlagd i somras och fick skriva ut mig när jag ville (frivilligt inlagd).
Men eftersom det bara kändes som förvaring så skrev jag ut mig efter 1 vecka, och det hjälpte inte mig heller att vara där inne. Vet att det var fler på avdelningen som sa att dom saknade att det inte fanns någon professionell att prata med och det gjorde jag också. Men hade ändå tur, min terapeut kom upp till avdelningen dagen efter jag blivit inlagd och pratade med mig fast han inte behövde det. Men det var det som jag saknade mest, att det inte fanns någon att prata med.

Amanda

sön okt 26, 2008 7:54 pm

Jag kryssade i "ganska nöjd". Det var mest förvaring, och jag blir enormt överraskad att höra om personal som haft tid att spela spel med patienter etc. Bäst första inläggningen var när jag fick anafranildropp och fick träffa sköterskan varje dag för att sätta det = någon som pratade med mig. Sedan på en annan avdelning fick jag en bra kontaktperson och frigång, det kändes verkligen som att jag blev lagom utmanad och inte behövde vara ständigt rädd för att bli för tidigt utskriven.

Celli

tis okt 28, 2008 11:52 pm

Bedre enn med åpen, men ikke bra.

Foffo

tor okt 30, 2008 7:15 pm

Mycket missnöjd.

Har bara varit inlagd en gång - efter den upplevelsen blåvägrar jag att någonsin lägga in mig igen :evil:.
Blev förvarad i en vecka. Inte en chans att få prata med någon om varför jag mådde så dåligt att jag hade hamnat där, förutom några träffar med läkare för att diskutera (läs: lyssna på läkarens åsikt om) min medicinering. Den sista läkaren jag träffade där hade tydligen inte ens öppnat min journal, för jag fick dra allt om varför jag var där ytterligare en gång.

Såg inte ens till något Yatzyspel på avdelningen...

Jag åkte hem och måde minst lika dåligt som när jag kom dit (varför skulle något ha blivit bättre av att sitta inlåst där och titta på teve en vecka?). Hade ingen öppenvårdskontakt och avdelningen följde inte upp mig och såg till att jag fick en. Det var nästan det värsta. Vad, vad, vad var poängen med att förvara mig ett tag för att sedan skicka ut mig till... ingenting?

Amanda

lör nov 01, 2008 1:38 pm

Den sista läkaren jag träffade där hade tydligen inte ens öppnat min journal, för jag fick dra allt om varför jag var där ytterligare en gång.

Åh, känner igen mig SÅ väl. Vet inte hur många gånger under det senaste året som jag fått svara på frågor som "när började du må dåligt?" "Vad är det du pluggar?" när jag protesterade och sa att nu får de för 17 ta och läsa i journalen för så himla kul är det inte att berätta sin sjukdomshistoria tills den låter som att den är uppdiktad, sa de att de ville höra mig berätta MED EGNA ORD. Sure. De ville kolla om jag var någorlunda klar i huvudet tror jag. Tröttsamt, tröttsamt.

kram

Frusen

tis nov 04, 2008 9:04 pm

Jag röstar väl i båda och säger som jag sa tidigare, Jag fick ingen hjälp!

Amanda

sön feb 15, 2009 12:52 pm

Idag är jag bitter på slutenvården. Vår vän vårdades på en avdelning från och till under två års tid (bla en femmånadersperiod). För en månad sedan var hon inne en vecka men blev sedan utskriven. Hon planerade en fest men ställde in den, och gjorde istället ett impulsivt självmordsförsök och var tillbaka på avdelningen. Efter mindre än en vecka fick hon frigång. I fredags hade hon varit inlagd drygt två veckor. Då gick hon ut för en promenad och kom inte tillbaka. Hon hoppade från Oscarsbron och blev funnen på eftermiddagen igår. Det är så fruktansvärt. Jag ville ju tro att hon var trygg på avdelningen. Att de har koll där, hänger med lite i hennes svängningar. Finns till hands när hon mår dåligt. Nu är hon död. Det är inte enbart, men till viss del, DERAS FEL!

(Samma avdelning hade morgonen efter X skrevs in senast, för två veckor sedan, inte upptäckt att en kvinna hängt sig på sitt rum förrän morgonpersonalen kom för väckning och hon inte gick att rädda.)

Engelbrekt

ons feb 18, 2009 10:59 pm

Rebella: Jag ryser när jag hör det! Styrkekramar till dig!

Jag kryssade i att att jag var missnöjd. Jag har bara varit inskriven kortare perioder (och faktiskt vårdats längre perioder på somatiska avdelningar pga. psykiska problem än tvärtom) men de var så dåliga att jag bestämde mig för att aldrig läggas in igen.

Framförallt var det känslan av förvaring som jag tyckte var dålig, visst är det inte meningen att någon ska ligga inne några längre perioder och visst löser man inte sina problem på en avdelning och det ska ju också vara idealet, men så är det ju inte! När jag lades in som anorektisk 18-åring så visste inte personalen vad de skulle göra med mig. Jag behövde under tiden jag var inlagd aldrig dricka, äta eller väga mig (trots att jag var markant underviktig). Mina monster trivdes bra där vill jag lova! Dessutom var jag lugn när jag var där (eftersom jag inte behövde äta) så jag fick frigång rätt snabbt vilket betydde att jag kunde motionera obehindrat.

En annan sak jag tyckte var hemsk var att personalen inte såg patienterna som jämställda (människa som människa). Jag ska inte säga att det gällde för alla, men när jag mådde mycket dåligt och hade behövt stöd så gick två i personalen förbi (en ordinarie och en vikarie) varpå vikarien frågade om de inte skulle hjälpa mig. Då svarade den ordinarie att mitt beteende var typiskt för en psykiskt sjuk person.

Sedan tycker jag att de generellt hade för lätt att ta till mediciner och fasthållning för att få som de ville istället för att resonera med patienterna så att det blev bra för båda parterna, så kände jag det i alla fall.

Jag har för litet erfarenhet för att döma ut all slutenvård men jag kan i alla fall säga att min tid inom den var dålig, när jag blev utskriven första gången sade läkaren till mig att de hade misslyckats med min vård under tiden jag hade varit inlagd och inte visste vad de skulle göra annat än att skriva ut mig.

Det var faktiskt skönt att få skriva av sig, även om jag idag inte går och mår dåligt över mina perioder inom slutenvården.

Muppelina

tis feb 24, 2009 2:23 am

"Jag är mycket missnöjd med den vård jag fått (ständiga brister/flera mycket allvarliga brister"
Legat inlagd 2 månader på slutenavd, samt hamnat på ett förskräckligt behandlingshem.
Finns mycket jag skulle kunna säga om allt, en av mina kontakter anmälde mitt fall till patientnämden (tror jag det hette, blir osäker) och sa upp sig själv i protest från kliniken)

Ooglemoogle

mån okt 08, 2012 1:41 pm

Var inlagd för första gången i mitt liv för någon vecka sedan. Det var en väldigt underlig upplevelse.

Jag kryssade i att jag är väldigt missnöjd. Jag kan börja med det positiva dock. Jag fick kontakt med två skötare på min avdelning som var riktigt underbara och tack vare deras samtal så mår jag bättre idag. De människorna gjorde stor skillnad men...

Jag lades in pga självskadebeteende och självmordstankar. Jag hade berättat om och om igen att jag inte litade på mig själv. Jag lades in mitt i natten, fick sömntabletter och vaknade morgonen efter utan någon som helst information eller vägledning. Jag hade inte fått min väska och jag hade ingen aning om vart jag skulle vända mig för att få hjälp. Jag lider av social fobi och har därför väldigt svårt att ta kontakt med folk.

Jag lyckades på något sätt kräva av personalen att få bestämda samtalstider vilket jag fick. Personalen visste att jag hade extremt svårt att ta kontakt, speciellt i en ångestsituation, ändå så fick jag höra gång på gång att det var mitt ansvar att säga till när jag mådde dåligt. I övrigt så var det en och en halv vecka av förvaring. Personalens funktion verkade mest gå ut på att ställa fram maten och sitta på sitt kontor och fika. När jag väl drabbades av kraftig ångest så vågade jag inte säga till för de såg för upptagna ut och därför så kunde jag ligga ensam på mitt rum i timmar och skada mig själv fastän jag var där för att slippa. Jag bad om extra tillsyn eftersom jag inte litar på mig själv, men de tyckte inte att det var nödvändigt. Första natten kollade de tydligen varje kvart om jag levde eller inte. Resten av veckan blev jag knappt tilltalad.

Jag förstår inte hur det är tänkt att det ska fungera. Avdelningen var helt överbelagd och personalen räckte inte till. Det finns så mycket jag skulle vilja säga om min vistelse där, men nej, jag är inte nöjd. Jag är ändå glad att jag fick komma in och att de som faktiskt hjälpte mig var så pass bra.

Återgå till "Vård, behandling & terapi"