Betyg på den öppna psykiatriska vården

Jag är mycket nöjd med den vård jag fått (inga/mycket få brister)
5%
2
Jag är nöjd med den vård jag fått (få/inte särskilt allvarliga brister)
30%
12
Den vård jag fått har varken varit bra eller dålig
18%
7
Jag är missnöjd med den vård jag fått (många brister/några få allvarliga brister)
30%
12
Jag är mycket missnöjd med den vård jag fått (ständiga brister/flera mycket allvarliga brister)
15%
6
Jag har ännu inte fått den hjälp jag har sökt
3%
1

Antal röster: 40
JozzAn

Re: Betyg på den öppna psykiatriska vården

tor okt 16, 2008 10:44 pm

Jag kryssade i att jag är missnöjd med öppenvården. Jag tycker inte att de har lyssnat på mig när jag har behövt hjälp, de har inte tagit mig på allvar och de har absolut inte kunnat ge mig den hjälpen jag har behövt.
Sedan kan man ju diskutera om jag inte var mottaglig för hjälpen eller om det faktiskt brast hos dom. Jag tror att det var en kombination. Men å andra sidan så förväntar jag mig faktiskt att de ska kunna se till mig och det som jag behöver.

Det är just detta som får mig att vägra vuxenpsyk.. Jag har hört för mycket negativt för att ens våga chansa

lindtinan

fre okt 17, 2008 3:23 pm

Jag är mycket nöjd med den hjälp jag fått genom öppenmottagningen. Jag upplever att de lyssnar på mig och vad jag behöver. Jag har haft jättebra kontaktpersoner som har hjälpt mig i mina läkarkontakter, min terapeut var helt underbar och utan henne hade jag förmodligen inte kommit så långt som jag har gjort. Jag har bara haft en dålig kontakt inom psyk, och det var när jag var tvungen att byta läkare. Efter att jag träffat honom för första gången gick jag hem och grät, det var fruktansvärt. Speciellt som han inte lyssnade på mina ord utan bara såg till min utsida. Eftersom jag var prydligt klädd och inte såg ut som om jag skulle ta livet av mig så ansåg han att jag kunde börja jobba igen... vilket min terapeut, arbetsterapeut och stödkontakt blev topptunnor över, de såg ju hur det verkligen var och tyckte att han hade lite för bråttom, vilket jag till viss del kan hålla med om. Men framförallt så har jag känt att jag är viktigt och att de vill mig väl och hhjälpa mig att må bättre. Min trygghet har varit öppenvården, och utan deras kontakter under inläggningarna hade jag nog inte kommit därifrån.

Sandra

lör okt 18, 2008 4:30 pm

Jag kryssade för "Jag är nöjd med den vård jag fått (få/inte särskilt allvarliga brister)"
Jag kan egentligen se ganska många brister och mycket hade kunnat skötas bättre - men jag är i det stora hela nöjd med vården jag fått - och visst har iallafall en hel del av den hjälpt mig framåt.
Men sen är det väl det där, mina föräldrar är sjuksköterskor och känner till vårdsystemet, när jag väl vågade skaffa lite skinn på näsan lyckades jag säga ifrån och lyssna på vad som faktiskt var bra för mig - dessutom har jag haft flera som "slagits" för att jag skulle få rätt och bra vård. Inom BUP blev det till en början helfel med enbart familjesamtal då ingen i rummet kände sig bekväm och jag minns att jag kände mig lika kränkt och överkörd varenda gång. Mina föräldrar frågade om det fanns en möjlighet till att jag skulle få en egen kontakt - som inte hade kontakt med dem (kan ju tycka att BUP kunde efterfrågat det lite tidigare) men när jag väl fick denna gick det allra mesta lättare och framåt på ett helt annat sätt.
Inom vuxenpsyk har jag nog vågat säga ifrån och ifrågasätta ganska mycket, dessutom har jag flera vänner bakom som stöttar mig och kommentaren "jag betalar faktiskt skatt för att vi ska ha gratis sjukvård, men om du inte vågar säga till om du känner att du behöver mer hjälp så är ju mina pengar kastade i sjön" gav mig en rätt rejäl push i ryggen. Jag har bytt behandlare på eget initiativ och vågat vara ypperligt ärlig med vad som åtminstone INTE funkar för min del - och sen har vi prövat oss fram för att få till något som passar just mig. Är man själv delaktig i vården (och tillåts vara det) är det nog lättare att faktiskt få en individanpassad och framgångsrik vård - sen är det ju tyvärr så att man ofta måste kämpa som tusan och verkligen stå på sig (utan att neka vård - its tricky) för att få en syl i vädret.

_anna_

sön okt 19, 2008 11:28 am

Jag kryssade i nöjd.
Har gått hos två kuratorer innan och det hjälpte inte mig. Mådde bättre i någon månad för att sen trilla ner igen i mitt svarta hål.
Fick bland annat frågan varför jag mådde dåligt, vilket inte är så lätt att svara på om man själv inte vet riktigt vad som
gör att man mår skit. Så för mig funkade det inte alls.
Men är jättenöjd med de samtalen jag går på idag, känns som jag får rätt hjälp och tycker det har funkat redan från början.

Amanda

sön okt 26, 2008 7:59 pm

Jag kryssade nöjd. Trivs bra med min terapeut, men det är skit att de inte har en enda fast anställd läkare på min mottagning. Har träffat en massa olika och de går på felaktiga grejer i min journal som jag måste förklara för dem... som att starta på nytt med medicindiskussionen varje gång.

Frusen

tis nov 04, 2008 9:06 pm

Jag röstade att jag inte fick hjälp... Jag har sökt hjälp på alla ställen jag visste att jag kunde söka hjälp på.. Men ingenstans ville dem hjälpa mig. De ansåg att jag faktiskt klarade mig själv då jag inte försökt ta livet av mig, att det var helt okej att skada sig själv ibland osv. Det gjorde mig otroligt upprörd. Jag blir så förbannad över det här!

Återgå till "Vård, behandling & terapi"