Vad är du intresserad av?

Litteratur och skrivande
22%
37
Dans
8%
14
Teater
9%
15
Spela eller sjunga
16%
26
Teckna och måla
12%
20
Ridning
8%
14
Bollsport
4%
7
Kampsport
2%
3
Annan sport
7%
11
Annat (berätta gärna)
11%
18

Antal röster: 165
Hannitan

Re: Vad är du intresserad av?

lör okt 04, 2008 11:24 am

Jag kryssade i teater, för det är något jag skulle vilja ha lite som hobby, fram för allt improvisationsteater tycker jag är jätteroligt. Sen dansar jag ju en del, men det känns som att det är mer än bara ett fritidsintresse för mig, det är mer en del av mig och mitt liv och något jag vill kunna använda mig av i mitt arbete i framtiden även om det kanske inte är som just dansare. Jag skulle också vilja prova någon form av kampsport, men har hitintills varit alldeles för feg för att våga :roll:

Yoga verkar uppskattas av många så jag ska kolla upp det, verkligen!

Ja! Åh.. Yogan har förändrat så mycket i mitt liv. Jag läste lite tankegångar ur Anna Kåvers och Åsa Nilsonnes DBT bok för min yogalärare och hon höll med till fullo, dom går lite som in i varandra, samma tankesätt/filosofi. Även om yogan inte är någon behandling på samma sätt som DBT så har det ändå för mig hjälpt att under varje yogapass få upprepat för mig att jag ska observera utan att döma, se saker ur ett vittnesperspektiv osv. Ibland har jag blivit som galen av det för jag ville inte alls höra det, men sen har det ju ändå som långsamt sjunkit in och jag börjat hajja hur mycket nytta jag faktiskt har av det.. Och på något sätt tror jag också yogan gjort mig till en bättre dansare, inte bara rent "smidighetsmässigt" men jag är så mycket mer medveten om kroppen och sinnet och olika blokeringar. Heh, ja jag skulle kunna skriva om yoga och dess fördelar i evigheter.. Det har varit en otrolig utmaning för mig det här med yoga, men har också gett mig så mycket. Det finns ju också många olika typer av yoga.. Lite beroende på vad man vill fokusera på kan man välja klass efter det..

Som det låter :mrgreen:
Alltså precis som i vanlig golf (som för övrigt är trååååkigt och svårt) går man ungefär 18 banor. Man har en (eller flera om man är avancerad så man kan byta tyngd o så beroende på vinden..) frisbee och ska på varje bana kasta frisbeen i en korg som finns i slutet. Så få kast dit som möjligt. Sen räknar man ihop kasten efter sista banan och den som fick lägst vinner :D
Jag föredrar banor med ganska få träd, de är lite lättare. Jag är inte så säker på vart frisbeen flyger ännu nämligen :oops:

Det låter riktigt roligt! :mrgreen: Jag skulle nog också föredra en bana med ganska få träd.. Hur får man frisbeen runt träden??

Smulan

lör okt 04, 2008 11:40 pm

Vad underligt att denna undersökning kom just den här veckan. Min kontaktperson frågade
mig nämligen häromdagen vad jag skulle kunna tänka mig att börja med för aktivitet för att
lära känna lite nya människor.

Men jag vet verkligen inte :roll:

Under hela min uppväxt var musiken mitt stora intresse. Nu är den mitt yrke.
Idrott har funnits med under en ganska lång tid och nu tränar jag inlines på elitmotionsnivå.
Det som jag saknar och skulle behöva är en aktivitet där man inte behöver prestera något...
där man inte kan eller behöver vara duktig och där man kan lära känna nya människor.
Vi är jättefå tjejer på jobbet och på träningen är det bara jag och ett gäng grabbar/gubbar!!!

Har någon ett förslag?

(Jag går redan på Yoga lite då och då :D )

Innie

sön okt 05, 2008 8:19 pm

Jag kryssade i Dans, Spela/Sjunga och Skriva/Läsa
Dansa gjorde jag under hela min uppväxt och det är med sorg i hjärtat som jag inser att jag inte längre identifierar mej som dansare. Sen jag fick en smärtsjukdom i övre tonåren har jag inte kunnat dansa regelbundet och sen ett par år tillbaka har jag lagt det helt på hyllan :|

Spelar och sjunger gör jag väl fortfarande, om än mest för husbehov. Ibland har jag hoppat in och spelat piano/flygel på mässor och gudstjänster i kyrkan och jag brukar bli musikansvarig när det gäller konfirmander, men det är nog det enda. Fiolen som jag höll på med i flera år är också nedlagd, av samma anledning som dansen. Nu är det bara piano kvar och det sitter i ryggraden ;)

Slutligen skriva och läsa - hur kan man leva utan det lixom? Böcker i skolan, på fritiden, skönlitterärt, facklitteratur, för skoj, för utbildning, för nyfikenhet... mm... Och skrivandet likadant - bloggen för att utvecklas, för att lära, för att förstå mej själv och andra. me like!

Så Smulan - mitt tips till dej blir ju självklart att leta upp en skrivarkurs eller liknande! Finns massa olika skrivarcirklar man kan ägna sej åt på kvällstid. Annars är alltid släktforskning spännande, brukar också studieförbund kunna bistå med

Liljen

sön okt 05, 2008 8:32 pm

Dans - danser ikke så mye selv da, bare sånn dårlig amatør greier.. Men facinert av å SE på dans.

Synge - veldig glad i å synge, har sunget i kor før, men nå synger jeg bare for meg selv.

Ballspill - FOTBALL - alltid likt fotball. Og spilt på guttelag da jeg var mindre, så spilte vi serie jente-14. Spiller nå på damelag, ganske amatør da, men arti likevel. Spilt i serie 2 år nå. Så følger jeg med på TV. Favorittlagene er Rosenborg og Manchester United.

Annet :
FOTO - ELSKER å fotografere. Drømmer om å bli fotograf ...
Digitalscrapping - Scrapbooking på dataen. Gjennom Photoshop.
Film og tv - Kjempeglad i å se film og tv-serier.

lindtinan

mån okt 06, 2008 6:52 am

Annars är alltid släktforskning spännande, brukar också studieförbund kunna bistå med[/color]

Ja släktforskning är faktiskt riktigt roligt, jag började så smått med det, men hade inte riktigt råd att gå någon kurs utan försökte på egen hand. Blev dock otroligt mycket svårare när jag flyttade ifrån Örebro, eftersom det finns större möjligheter att hitta saker när man bara har en liten promenad till ett stort arkiv än när man bor på en liten ort där det inte finns... man brukar iofs kunna få sitta på biblioteket, men jag har ännu inte hunnit kolla upp hur det fungerar här i stan. Tänk bara på att man kan bli vansinnigt sur på präster som inte kan hålla jämnt tryck på pennan så att man bara kan se typ halva bokstaven... Men man kan får reda på mycket intressant. Börja med att fråga runt bland de äldre i din släkt på den sidan du väljer, på det sättet kan man få mycket hjälp. T ex så kunde min farmor berätta mycket om sin släkt så att man kunde känna hur de varit som personer, en del först efter att jag hittat någon liten detalj i ett arkiv, men när hon väl fick den lilla nyckeln kom hon ihåg mer, saker som man inte kunde hitta i något arkiv:)

Hannitan

mån okt 06, 2008 9:09 pm

Jag insåg att jag väldigt gärna skulle vilja gå en språkkurs. Gärna engelska eller spanska.. Eller teckenspråk!

Innie

mån okt 06, 2008 9:31 pm

Jag insåg att jag väldigt gärna skulle vilja gå en språkkurs. Gärna engelska eller spanska.. Eller teckenspråk!
Jaa! Jag vill också lära mej teckenspråk! Tänk så fantastiskt bra det vore att som sjuksköterska (eller vanlig medmänniska, eller inom vilket yrke som helst så klart!) kunna föra i alla fall en väldigt enkel och grundläggande dialog även med hörselskadade. Shit, jag VILL verkligen! Att jag dessutom har en nära vän med teckenspråk som modersmål borde göra mej än mer peppad, jag har ju liksom privatcoach om jag vill, men tar jag tag i det? Nee... Hojta gärna till om du hittar nån vettig kurs så jag kan bli lite pepp :mrgreen:

Pia

mån okt 06, 2008 9:46 pm

Jaa! Jag vill också lära mej teckenspråk! Tänk så fantastiskt bra det vore att som sjuksköterska (eller vanlig medmänniska, eller inom vilket yrke som helst så klart!) kunna föra i alla fall en väldigt enkel och grundläggande dialog även med hörselskadade. Shit, jag VILL verkligen! Att jag dessutom har en nära vän med teckenspråk som modersmål borde göra mej än mer peppad, jag har ju liksom privatcoach om jag vill, men tar jag tag i det? Nee... Hojta gärna till om du hittar nån vettig kurs så jag kan bli lite pepp :mrgreen:

jag vill också lära mig teckenspråk!! det måste ju vara hur bra som helst att kunna (speciellt i vården kanske)

Hannitan

mån okt 06, 2008 10:00 pm

Absolut! Sommarkurs på någon mysig folkhögskola skulle passa mig ;) Vad säger du?

Smulan

mån okt 06, 2008 10:05 pm

Studieförbunden brukar ha en del teckenspråkskurser och så finns det kurser som man kan låna på biblioteket. Jag har läst två kurser men minns inte så mycket eftersom jag inte har någon att prata med :? Det är som alla språk, man måste använda det för att lära sig det på riktigt och hålla det vid liv.
Underligt nog är teckenspråket inte internationellt.

Återgå till "Allmänt forum"