Varför skadar/ skadade du dig själv?

För att bli lugn
18%
91
För att straffa mig själv
18%
92
För att känna att jag har kontroll
13%
64
För att förflytta smärtan
17%
84
För att känna mig levande
10%
52
För att det är det enda jag är bra på
3%
15
För att förmedla mina tankar och känslor till andra
6%
32
För att andra ska se och förstå
7%
36
För att markera vem jag är
3%
15
Annan anledning
5%
26

Antal röster: 507

doyouthinkimcrazy

Re: Varför skadar/ skadade du dig själv?

sön sep 14, 2008 8:46 am

Bra fråga!
Jag skadade mig själv för jag inte orkade med det pågående kaoset i mitt huvudet och röster som uppmanade. Dolde allt i 1 år, tills jag berättade för min pappa.
Idag har jag nästan helt kommit ifrån det, det var inte som förr, en väldig skillnad, känns himla bra!

Karin

sön sep 14, 2008 10:43 am

Intressant fråga Sofia!
När jag för några årsedan led av självskadebeteende skadade jag mig själv för att känna att jag överlevde.
Att få kontroll över kaoset som härjade inom mig.

Jessi

ons sep 17, 2008 1:49 am

vad förvånad jag blev när jag såg att mitt val, att straffa mig själv, hade fått flest röster! Jag trodde inte att det var så vanligt, man läser ju så ofta saker i stil med "att skära sig är ett sätt att visa den inre smärtan på utsidan". För mig var det inte så, visst hade jag inre smärta, annars hade jag nog kommit på ett mer konstruktivt sätt att ta itu med känslor av misslyckande. Jag skar mig för att jag skulle lära mig, som ett straff för saker jag gjort fel. Tur att jag inte blev pedagog hehe...

lindtinan

ons sep 17, 2008 6:18 am

Jag är ju alltid lika klantig när det gäller sånt här, så min röst blev helt fel. Finns det någon sätt man kan rätta till det på? :oops: Det är inte lätt när händerna jobbar snabbare än hjärnan

Atiqah

fre sep 19, 2008 10:07 am

Hmm, svår fråga! Är/vara olika från gång på gång. All de alternativen stämmer för mej

Sofia

fre sep 19, 2008 5:52 pm

Jag är ju alltid lika klantig när det gäller sånt här, så min röst blev helt fel. Finns det någon sätt man kan rätta till det på? :oops: Det är inte lätt när händerna jobbar snabbare än hjärnan

Dessvärre tror jag inte det finns det ... Om du inte själv kan ändra din röst genom att klicka på "edit"- knappen i höger hörn!

unicorn

mån sep 22, 2008 9:38 pm

jeg svarer på ca. halvdelen - men jeg skader mig også for at stoppe minder/tankekaos, det er måske det samme som at flytte smerten over på armen?

Jeg har skadet mig i 11 år, og aldrig været bevidst om hvorfor jeg gjorde det, indtil for nylig - utroligt 8O

Crazy

fre sep 26, 2008 9:56 pm

Oj verkligen en intressant fråga som jag nog aldrig tänkt över.
När jag får en panikattack så det jätte svårt att hantera alla känslor som uppkommer så för att ta bort all ångest och bli lugn skadar jag mig själv.

Badanka

fre sep 26, 2008 10:49 pm

jag har funderat lite kring det här...
Jag tycker det är betydligt jobbigare att förklara för folk att delar av anledningarna till att jag skadade mig VAR för att bli sedd och hörd. Det var inte hela anledningen, men visst hade det såna inslag. Men det är svårare att säga, eftersom man så ofta hör skällsord om självskadare som "de vill bara ha uppmärksamhet". Det absurda i den kommentaren pratar vi mer utförligt om i en annan tråd: http://zebraforum.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=3004, det absurda i hur någon kan se ner på viljan bli sedd och hörd, det vill väl alla? Vi behöver bli sedda och förstådda för att överleva.

Men det har fått mig att fundera lite.
Är det så att man drar sig lite för att säga det? Är det mer ok att säga att man skadar sig pga olika typer av "inre konflikter"? Själv kände jag att det kändes enklare att kryssa rutorna som handlade om prylar inom mig själv, än att erkänna för mig själv att delar av det faktiskt hade att göra med att jag ville bli sedd och hörd av andra. Svårt, just för att det är en sån där taskig grej folk som är rädda och inte förstår så ofta hasplar ur sig på ett nedvärderande sätt.

Jag menar absolut inte att ifrågasätta era svar :) utan har mer en allmän reflektering över mina egna, hur jag kände kring dem och undrar om någon känner igen sig?

Återgå till "Självhjälpsforum för ätstörningar & självskadebeteende"