Varför skadar/ skadade du dig själv?

För att bli lugn
18%
91
För att straffa mig själv
18%
92
För att känna att jag har kontroll
13%
64
För att förflytta smärtan
17%
84
För att känna mig levande
10%
52
För att det är det enda jag är bra på
3%
15
För att förmedla mina tankar och känslor till andra
6%
32
För att andra ska se och förstå
7%
36
För att markera vem jag är
3%
15
Annan anledning
5%
26

Antal röster: 507
Atiqah

Re: Varför skadar/ skadade du dig själv?

fre sep 19, 2008 10:07 am

Hmm, svår fråga! Är/vara olika från gång på gång. All de alternativen stämmer för mej

Sofia

fre sep 19, 2008 5:52 pm

Jag är ju alltid lika klantig när det gäller sånt här, så min röst blev helt fel. Finns det någon sätt man kan rätta till det på? :oops: Det är inte lätt när händerna jobbar snabbare än hjärnan

Dessvärre tror jag inte det finns det ... Om du inte själv kan ändra din röst genom att klicka på "edit"- knappen i höger hörn!

unicorn

mån sep 22, 2008 9:38 pm

jeg svarer på ca. halvdelen - men jeg skader mig også for at stoppe minder/tankekaos, det er måske det samme som at flytte smerten over på armen?

Jeg har skadet mig i 11 år, og aldrig været bevidst om hvorfor jeg gjorde det, indtil for nylig - utroligt 8O

Crazy

fre sep 26, 2008 9:56 pm

Oj verkligen en intressant fråga som jag nog aldrig tänkt över.
När jag får en panikattack så det jätte svårt att hantera alla känslor som uppkommer så för att ta bort all ångest och bli lugn skadar jag mig själv.

Badanka

fre sep 26, 2008 10:49 pm

jag har funderat lite kring det här...
Jag tycker det är betydligt jobbigare att förklara för folk att delar av anledningarna till att jag skadade mig VAR för att bli sedd och hörd. Det var inte hela anledningen, men visst hade det såna inslag. Men det är svårare att säga, eftersom man så ofta hör skällsord om självskadare som "de vill bara ha uppmärksamhet". Det absurda i den kommentaren pratar vi mer utförligt om i en annan tråd: http://zebraforum.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=3004, det absurda i hur någon kan se ner på viljan bli sedd och hörd, det vill väl alla? Vi behöver bli sedda och förstådda för att överleva.

Men det har fått mig att fundera lite.
Är det så att man drar sig lite för att säga det? Är det mer ok att säga att man skadar sig pga olika typer av "inre konflikter"? Själv kände jag att det kändes enklare att kryssa rutorna som handlade om prylar inom mig själv, än att erkänna för mig själv att delar av det faktiskt hade att göra med att jag ville bli sedd och hörd av andra. Svårt, just för att det är en sån där taskig grej folk som är rädda och inte förstår så ofta hasplar ur sig på ett nedvärderande sätt.

Jag menar absolut inte att ifrågasätta era svar :) utan har mer en allmän reflektering över mina egna, hur jag kände kring dem och undrar om någon känner igen sig?

unicorn

lör sep 27, 2008 2:46 pm

Jag tycker det är betydligt jobbigare att förklara för folk att delar av anledningarna till att jag skadade mig VAR för att bli sedd och hörd. Det var inte hela anledningen, men visst hade det såna inslag. Men det är svårare att säga, eftersom man så ofta hör skällsord om självskadare som "de vill bara ha uppmärksamhet". Det absurda i den kommentaren pratar vi mer utförligt om i en annan tråd: http://zebraforum.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=3004, det absurda i hur någon kan se ner på viljan bli sedd och hörd, det vill väl alla? Vi behöver bli sedda och förstådda för att överleva.

Men det har fått mig att fundera lite.
Är det så att man drar sig lite för att säga det? Är det mer ok att säga att man skadar sig pga olika typer av "inre konflikter"? Själv kände jag att det kändes enklare att kryssa rutorna som handlade om prylar inom mig själv, än att erkänna för mig själv att delar av det faktiskt hade att göra med att jag ville bli sedd och hörd av andra. Svårt, just för att det är en sån där taskig grej folk som är rädda och inte förstår så ofta hasplar ur sig på ett nedvärderande sätt.

Jag menar absolut inte att ifrågasätta era svar :) utan har mer en allmän reflektering över mina egna, hur jag kände kring dem och undrar om någon känner igen sig?

hej Badanka,
så fik du også mig til at tænke lidt ;)
jeg har ikke på det, som at jeg ville have opmærksomhed - men egentlig har jeg før i tiden brugt at skære for dybt, gå op til en pædagog og vise armen og blive kørt på skadestuen. Det var den eneste måde jeg kunne sige; SE mig, jeg har det dårligt.
Konsekvensen blev bare til at der blev fokuseret på sårene, og ikke på hvorfor jeg havde skadet mig. Det var for svært at formulere, hvad det var for et kaos indeni - men jeg fik opmærksomheden, men ikke som jeg ville have den :?
og senere holdt jeg helt op med at vise armene når jeg havde skåret, for opmærksomhed der ikke hjalp og jeg var blevet træt af skadestuer..!!!!
Men jeg skjuler altid mine arme i langærmede trøjer - jeg viser aldrig mine arme. Kun en sjælden gang til en kontaktpædagog, men hun taler med mig istedet for at fokusere på sårene, hun er ret fantastisk :D

Pyyhh, det er svært at formulere - synes det lyder helt skørt - men dit (dine) indlæg er godt og tankevækkende for mig :)

Klem <3

Wera

sön sep 28, 2008 11:32 pm

Ja, varför ska det finnas så mycket skam kring att vilja bli sedd och uppmärksammad? Det är mänskligt att vilja nå fram och bli sedd och hörd!

karra

lör okt 11, 2008 9:26 pm

Jätteintressant fråga!

För att förflytta smärtan är det svar som stämmer bäst på mig. När mitt självskadebeteende satte igång hade jag mått dåligt länge, och efter ett destruktivt förhållande så blev den fysiska smärtan ett sätt att hantera den psykiska.

Jag håller med om att det även är ett sätt att vilja bli sedd, även om ingen utanför vården nånsin såg. Det var ett sätt att göra smärtan tydlig, både för mig själv och andra.

Amanda

ons okt 15, 2008 8:50 pm

För att bli lugn
För att straffa mig själv

... men också straffa andra, eller inte för att de får reda på det, men för mig har det blivit enklare att skada mig själv när jag är arg på någon än att säga det till personen. Och så kan jag tänka (men aldrig säga) "se här vad du fick mig till".

Också för att få plåstra om efteråt. Har faktiskt tom funderat på att när jag egentligen känner självskadeimpulserna ta fram plåster och kompresser och hela kittet och bara göra själva omplåstringen... kanske funkar.

Stina

ons okt 15, 2008 11:08 pm

Jag kryssade i lite olika, men främst handlar mitt självskadebeteende om tvång. Men anledningen till att jag som sagt kryssade i fler är att det även har haft andra anledningar samt att tvånget ofta leder till tex ångest

Återgå till "Självhjälpsforum för ätstörningar & självskadebeteende"