Vägningen var ett rent helvete för mig
Jag visste att jag var tvungen att gå upp för att må bättre, men blev oerhört fixerad vid siffrorna och fick panik om jag gick över vissa "magiska" gränser som mitt anoreximonster hittade på åt mig. I en gruppbehandling på öppen vården vägdes jag varje vecka.
Natten före sov jag aldrig någonting
Jag och min kontaktperson fick en dålig start så de första veckorna protesterade jag mot henne och hennes ideer genom att gå ner i vikt. (Barnsligt, men sant) När gränsen var nådd fick jag totalt träningsförbud och mitt träningskort stängdes av
I all välmening, säkert, fick jag ett viktdelmål då jag skulle få lov att börja träna lite igen. Det gjorde att jag började
fuska med vägningen och låg exakt på det talet i veckovis, trots att jag egentligen var flera kilo ifrån. Jag som alltid varit ärlig hade helt plötsligt förvandlats till en manipulativ och oärlig person och det fick mig att må hemskt dåligt

Var det här jag?
I efterhand fick jag veta att alla andra ibehandlingsgruppen fått väga sig med kläderna på, men eftersom jag var så underviktig tvingades jag klä av mig allt utom underkläderna. En gång glömde jag ta av mig klockan och fick då en skitsur kommentar: Hur mycket väger den där då? Min dåvarande kontakperson litade inte på mig för fem öre. Ändå lurade jag henne gång på gång...men mest av allt lurade jag nog mig själv
Efter att behandlingen avslutades har jag fått byta kontaktperson och allt har fungerat mycket bättre. Vägningen känns inte längre så kränkande utan jag kan förstå att den är nödvändig. Mycket handlar om hur man blir bemött och hur mycket fokus siffrorna får. Min nuvarande behandlare fokuserar mer på mina tankar än på siffrorna och antalet potatisar o.s.v. För mig är det ett sätt som fungerar bättre

Nu ligger jag sedan en dryg månad tillbaka äntligen på normal-BMI