Tid mellan självskadetanke och självskadehandling

När impulsen kommer skadar jag mig omedelbart, utan att tänka.
20%
27
Jag brukar tänka på det i några minuter innan jag gör det.
22%
29
Jag tvekar ofta en bra stund innan jag gör det.
22%
29
Det kan gå dagar mellan tanke och handling.
22%
30
Jag kan planera min självdestruktivitet i veckor eller längre.
14%
19

Antal röster: 134
Pia

Re: Tid mellan tanke och handling?

fre sep 26, 2008 10:53 pm

intressant poll, det verkar vara väldigt lika på alla förslagen

mollis

lör sep 27, 2008 12:22 am

Jag är en väldigt planerande individ. Självskadorna likaså. Har ibland känt det som att jag är "mindre sjuk" och mindre värdig ett omhändertagande för att jag planerat och därmed borde kunnat låta bli en massa dumt... Men tankarna måste behandlas, lika väl som handlingarna har jag lärt mig :roll:

filifjonkan

sön sep 28, 2008 9:28 pm

När impulsen kommer skadar jag mig omedelbart, utan att tänka.

De två röstade jag på, två väldigt olika alternativ nu när jag tänker på det. Ibland så kan jag ha fått skadeimpulser som direkt åtföljts av att jag har skadat mig, mestadels har det nog varit just så och jag har väl torr att hela världen eller åtminstone jag skulle gå under av min ångest om jag itne gjorde något åt den. Sen nu på senare tid så gick det mycket längre mellan att jag började få tankar på att skad amig tills dess att jag faktiskt gjorde det. Antagligen för att jag äntligen förstått att jag itne mår bättre någonstans av att göra det. Då har det istället blivit så att jag undvikit att skada mig fler gånger och sen när jag väl har gjort då så har det varit för att jag inte riktigt orkat stå emot jsut den gången. På sätt och vis kan jag väl säga att tanke och handling seker ganska tätt i tiden men tankarna kan jag ah gått och burit på i dagar eller tom veckor.

Wera

sön sep 28, 2008 10:28 pm

Jag kan inte komma på att jag har planerat en självskada. Är väldigt impulsiv.

lindtinan

mån sep 29, 2008 8:44 am

Kan variera en hel del, nu har jag i för sig inte skärt mig på ett tag, 4 veckor på onsdag :D

HURRA!!! Grattis tjejen!

_anna_

ons okt 01, 2008 9:41 pm

Kan variera en hel del, nu har jag i för sig inte skärt mig på ett tag, 4 veckor på onsdag :D

HURRA!!! Grattis tjejen!

:D <!>

Solros

ons okt 01, 2008 10:11 pm

Mitt svar blev att när impulsen kommer skadar jag mig omedelbart utan att tänka.

Jordgubbe

tor okt 02, 2008 4:31 pm

Jeg svarede:
Jag brukar tänka på det i några minuter innan jag gör det.
Jag tvekar ofta en bra stund innan jag gör det.

Det var meget forskelligt for mig. Men noget jeg næsten altid gjorde var at prøve at overtale mig selv til at vente til næste dag. Nogle gange gik det, og andre ikke.
Det var også lettere at lade være, når jeg for eksempel vidste at jeg skulle noget, som på ferie med familien eller noget. Da gik det jo ikke med nye sår. Når jeg vidste at der var mulighed for at nogen skulle se..
Nu når jeg har tænkt mere over det, planlagde jeg egentlig også meget.
Jeg planlagde sådan, at efter ferien kunne jeg få lov til at skade mig, for da havde jeg jo holdt ud og sådan.
Skræmmende egentlig.
8O

Myra

fre okt 03, 2008 9:21 pm

Hej alla, mitt första inlägg här på forumet.
Mitt självskadande är oftast väldigt planerat, eller snarare är det väldigt planerat när jag INTE kan skada mig. Som någon annan skrev här så kan jag kan jag också låta bli under en längre tid för att jag vet att jag t.ex kommer att behöva ha kortärmat på mig och det är stor risk att någon ser. Jag kan också få för mig att sätta en dag eller ett datum när jag "får lov" att skada mig igen efter att ha stått emot under en sådan period. Är det under perioder när det är mindre risk att bli "påkommen" tar det ofta ett tag mellan tanke och handling. Men för mig är det aldrig impuls utan mer att tanken kommer och sen beror det på hur stark jag är just då hur länge jag kan stå emot. Usch, det låter verkligen helt galet när man skriver ner det såhär...

unicorn

lör okt 04, 2008 5:39 pm

jeg gør det meget impulsivt, der kan nogengange højst gå ca. 10 min., hvor jeg kæmper imod tanken, men den plejer at vinde, når først jeg tænker på det.
Indimellem får jeg afledt mig selv, med at gøre andre ting, fx. ringe til nogen, rydde op, gøre rent, ordne have, gå en tur, også klarer jeg resten af dagen uden selvskade :D

Återgå till "Självhjälpsforum för ätstörningar & självskadebeteende"