Jag sitter och skriver lite om självskadebeteende, just nu kring orsaker att skada sig själv. Tyvärr är det ett område som är fullt av myter, föreställningar och tabun och när jag skriver inser jag hur svårt det är att egentligen svara på frågan. Kanske helt enkelt för att orsakerna är så många och varierar kraftigt både mellan två olika personer, men också för en och samma person mellan olika tillfällen. Jag minns hur mitt eget självskadebeteende fyllt olika syften över tiden och hur svårt det kunde vara att förklara mitt beteende för sjukvårdspersonalen. Därför vill jag ha er hjälp! I omröstningen vill jag du ska svara på frågan
Varför skadar du dig själv? Antingen kan du svara utifrån vad som vanligtvis är anledningen till att du skadar dig (eller skadade om du har slutat!), alternativt vad som orsakade din senaste självskada om du tycker det är svårt att bara kunna välja ett alternativ. Om inget av alternativen i listan stämmer alls kan du ange "Annan orsak" - då får du mer än gärna skriva en kommentar här!
Tack för hjälpen!