Zinus

Lite allmänt

ons mar 20, 2013 2:17 am

Hej, jag tänkte våga mig på att skriva något här. Ska försöka att inte sväva ut för mycket.

Jag har haft en bra period nyligen, såpass att jag till och med reflekterade över att jag mådde bra någon dag. Det var härligt. Men det är svårt när allting som rör upp minsta lilla känsla ska slå över och bli så stort. Träffa nya människor, tänka på framtiden, andra människors känslor, vad som än ruckar lite på stabiliteten.

Försöker komma ut och lära känna nya människor, fast jag tycker det är så jobbigt. Jag kan ju, men man blir så orolig och det går inte att slappna av. Det är lättast att bara stanna hemma. Jag gillar ju att vara själv, men samtidigt så blir man så ensam. Man vill alltid ta den lätta vägen ut.
Tankarna på att skära sig kommer sällan just nu. Men de kommer susande så fort det blir jobbigt. Jag håller mig ifrån mer för mina nära och käras skull än min egen. Nån dag ska jag inse att det är för min egen skull. Jag vet ju, fast jag känner det inte.

Det blev lite spretigt ändå. Jag kan avsluta med att säga att jag brukar teckna för att få ur mig känslorna. Det blir inte alltid så glada bilder då, men det känns som att lite av det onda försvinner ut på pappret. :)

/Zinus

Hummeldumm

Re: Lite allmänt

ons mar 20, 2013 11:04 am

Välkommen Zinus! Vad bra att du kan stå emot dina impulser att skada dig. Säkert ett bra sätt att få utlopp för sina känslor genom att teckna. Ångest är svår för man måste utmana den för att den ska bli mindre. Om du stannar hemma kanske ångesten börjar smyga sig in där också. Om du går ut och träffar andra blir det säkert jobbigt men mindre jobbigt för varje gång. För mig har det funkat att utmana ångesten, men den får naturligtvis inte slå i taket. Förlåt att mitt svar blir lite vimsigt. Än en gång, välkommen till Shedo!

Zinus

ons mar 20, 2013 9:12 pm

Tack för svaret. :)
Det är skönt att känna att man inte är ensam, även om man oftast inte ser det.

Tack för att ni finns! Positiviteten här är värmande i vintermörkret. :)

Hohaj

ons mar 20, 2013 9:17 pm

Välkommen, Zinus! Vad skönt att teckna ut känslorna på papper. Fördriva demoner med måleri. Hur tecknar du? Med blyerts, akvarell..? Stora papper, små...? Konkreta motiv, abstrakt...?

Zinus

ons mar 20, 2013 11:47 pm

Hej! Ja, mest på datorn. Men en del akryl på tavla och ibland på skor och tröjor. Mest målar jag lite manga-serie-aktiga figurer. Jag försöker måla glada och färggranna bilder ibland också, det blir gärna att men tecknar endast när man är nere och då blir det mycket deppigt. Man måste försöka belysa de bra stunderna med. :)

Hohaj

tor mar 21, 2013 9:41 am

Aha, spännande! :) Ritar du i paint när du är på datorn? Mmm, det kan nog vara funktionellt att kunna uttrycka både ljus och mörker. Ibland behövs det ena och ibland det andra, tänker jag. Beroende på tillfälle och situation.

Kram

Återgå till "Identitet & vägval"