Felicia

Re: Jag har läst om Totemdjur

tis maj 12, 2015 9:59 pm

1.Vilket djur eller fågel har alltid fascinerat dig?
Isbjörn
2.När du går på djurpark, vilket djur vill du helst se?
Avskyr djurparker :( säger get då, för den kanske inte blir ledsen av att bo i en hage
3.Vilket djur ser du oftast när du är i naturen?
Rådjur (ännu oftare myror)
4.Till vilket djur känner du mest dragning?
Alpacka
5.Vilket djur är du allra mest rädd för?
Orm
6. Har du någonsin blivit anfallen och biten av ett vilt djur och överlevt attacken?
Attackerad av fiskmås :evil: Nä, överlevde inte, skriver från andra sidan. Detta var en märklig fråga. :P
7.Har du ibland väldigt tydliga drömmar eller återkommande drömmar med något speciellt djur?
Ja, enorma spindlar(?) är inte rädd för spindlar, mina drömspindlar når mej till midjan.

Barneveld

ons maj 13, 2015 7:58 am

6. Har du någonsin blivit anfallen och biten av ett vilt djur och överlevt attacken?Attackerad av fiskmås Nä, överlevde inte, skriver från andra sidan. Detta var en märklig fråga.

Frågan är inte så märklig på Nederländska, det är min översättning som knasar :lol: . Det ska vara fråga om en livshotande attack.
Måsar gills inte. Alla som befinner sig på fel ställe blir attackerad av mås :P . I förrgår var det en mås som planerade en attack på min ostmacka. Han gjorde ett utfall men hade inte med i beräkningen den kvinna som dök upp mellan honom och smörgåsen, varpå han snabbt måste avvärja attacken. Måsen var utanför kvinnans synfält så när jag skrämt tittade åt hennes håll såg hon lite brydd ut med en min som verkade uttrycka "Tror du jag tänker sno din macka eller!". Varpå jag kände att jag måste förklara mig och pekade på måsen och sa "de Vogel!". Hon tittade på honom, lade märke till hans suktande blick, lyste upp och svarade "ah hij wilt je kaasbrood!"

Den röda tråden bland tre av djuren du nämnde; alpacka, get och rådjur, är väl fötterna på dem , har de inte typ klövar allihop? Min alpackakunskap är inte att skryta med, har aldrig kollat den under fötterna :oops: . De är växtätare alla tre också. Så något slags gräsätande klövdjur borde vara ditt totem, samt isbjörn och orm :D

Gonzo

tor maj 14, 2015 11:55 am

1. Vilket djur eller fågel har alltid fascinerat dig? Häst
2. När du går på djurpark, vilket djur vill du helst se? vildhäst
3. Vilket djur ser du oftast när du är i naturen? (Kan också anpassas till, finns det ett djur som du ofta slumpmässigt råkar på i annan form, typ på TV, när du slår på radion eller tidningsartiklar etc. räv
4. Till vilket djur känner du mest dragning? varg
5. Vilket djur är du allra mest rädd för? björn
6. Har du någonsin blivit anfallen och biten av ett vilt djur och överlevt attacken? nej
7. Har du ibland väldigt tydliga drömmar eller återkommande drömmar med något speciellt djur? tidigare om björnar, ända sedan barn till vuxenålder men det är något år sedan senast nu

Vilket kul "test" och vad skoj med tolkare på forumet :)

Hummeldumm

tor maj 14, 2015 6:59 pm

1. Vilket djur eller fågel har alltid fascinerat dig? pingviner
2. När du går på djurpark, vilket djur vill du helst se? pingvinerna
3. Vilket djur ser du oftast när du är i naturen? Humlor
4. Till vilket djur känner du mest dragning? Humlor
5. Vilket djur är du allra mest rädd för? spindlar
6. Har du någonsin blivit anfallen och biten av ett vilt djur och överlevt attacken? nej
7. Har du ibland väldigt tydliga drömmar eller återkommande drömmar med något speciellt djur? spindlar, ormar och insekter. De drömmer jag om när jag är stressad.

Haha, jag ser att mina båda favoritdjur lider av flygproblematik.

Hohaj

fre maj 22, 2015 7:37 pm

Haha, jag ser att mina båda favoritdjur lider av flygproblematik.

Haha! Hur tolkar du det då?

Hummeldumm

fre maj 22, 2015 8:55 pm

Haha, humlan flyger trots att den inte borde kunna det. De flyger enligt helikopterprincipen när andra flyger efter flygplansprincipen. Lite som jag-jag är inte som alla andra men jag kan ändå. Därav mitt nickname här: "So dumm wie ein Hummel" Blir till Hummeldumm på tyska. För dum för att förstå att det inte kan flyga gör det det i alla fall. Pingvinen får jag nog grunna på. :D

Hohaj

fre maj 22, 2015 11:47 pm

Haha, humlan flyger trots att den inte borde kunna det. De flyger enligt helikopterprincipen när andra flyger efter flygplansprincipen. Lite som jag-jag är inte som alla andra men jag kan ändå. Därav mitt nickname här: "So dumm wie ein Hummel" Blir till Hummeldumm på tyska. För dum för att förstå att det inte kan flyga gör det det i alla fall. Pingvinen får jag nog grunna på. :D

:D

Ja, pingvinen är ju kanske lite tvärtom? Att den tror att den kan flyga eller att den borde kunna flyga ("Hallå, jag har ju vingar. Det ser väl alla!") men inte kan det ändå.

Felicia

lör maj 23, 2015 1:40 pm

Pingvinen kanske inte vet om att den av människorna klassas som en fågel. Den kanske aldrig tänkt på att dom där grejerna som hänger ner på sidorna skulle kunna användas i flaxsyfte, utan ser det som solklara dykfenor. De vaggar fram där på Antarktis och tittar upp mot himlen och tänker, "lyckos domdär varelserna som kan flyga, själv blev man en strandtravare."

Det är inte så ofta jag saknar att ha ett ekolod. Men visst det händer.

Jag vet inte exakt hur en pingvin tänker om den sitter i ensam i natten och stirrar upp mot stjärnhimlen och tänker Vad är meningen med livet unviersum och allting. Förmodligen inte, ska kanske inte utveckla dessa tankar i totemtråden.

Barneveld

tis maj 26, 2015 2:34 pm

Jo gör det Felicia, det var roligt :D

Barneveld

tis maj 26, 2015 3:15 pm

I boken står det att pingvinen symboliserar en speciell kontakt med det omedvetna och att folk med pingvin som totem ofta drömmer klardrömmar, alltså drömmar där man blir medveten om att man drömmer. Havet är alltså symbol för det omedvetna eller för nattliga drömmar och att pingvinen med sådan lätthet tar sig fram i vattnet betyder att den vågar dyka i och vara i kontakt. Var det inte förresten mumintrollet som inte vågade öppna ögonen när han dök ner i vattnet eftersom han inte hade en aning om vad för otäckt han kunde få syn på där nere i djupet?
Det problemet har ju inte en pingvin i alla fall, de inte bara dyker i med öppna ögon, de riskerar ju att bli späckhuggarmat varje gång också!
Humlor står det ingenting om specifikt, men den kan ändå vara ett totemdjur. Så om man har humlan som totem så får man helt enkelt ta reda på mer fakta om humlor och sedan försöka tolka den faktan rent symboliskt. Och din anmärkning om flygproblematiken är värd att titta närmare på Hummeldumm, det är sådana samband man vill få syn på när man tolkar sina totem. Humlan flyger med en annan teknik än de andra djuren och pingvinen flyger på ett annat ställe (den flyger genom vattnet istället för genom luften). Vad innebär det rent symboliskt att kunna flyga? Att vara flygfärdig? Eller att vara vingklippt?
Frihet? Och humlor flyger för att de är omedvetna om att de inte kan och pingvinerna flyger genom det omedvetna. De verkar ju rätt fria på ett omedvetet plan eller något?
:D

Återgå till "Identitet & vägval"