Barneveld

Re: Jag har läst om Totemdjur

tis maj 26, 2015 3:15 pm

I boken står det att pingvinen symboliserar en speciell kontakt med det omedvetna och att folk med pingvin som totem ofta drömmer klardrömmar, alltså drömmar där man blir medveten om att man drömmer. Havet är alltså symbol för det omedvetna eller för nattliga drömmar och att pingvinen med sådan lätthet tar sig fram i vattnet betyder att den vågar dyka i och vara i kontakt. Var det inte förresten mumintrollet som inte vågade öppna ögonen när han dök ner i vattnet eftersom han inte hade en aning om vad för otäckt han kunde få syn på där nere i djupet?
Det problemet har ju inte en pingvin i alla fall, de inte bara dyker i med öppna ögon, de riskerar ju att bli späckhuggarmat varje gång också!
Humlor står det ingenting om specifikt, men den kan ändå vara ett totemdjur. Så om man har humlan som totem så får man helt enkelt ta reda på mer fakta om humlor och sedan försöka tolka den faktan rent symboliskt. Och din anmärkning om flygproblematiken är värd att titta närmare på Hummeldumm, det är sådana samband man vill få syn på när man tolkar sina totem. Humlan flyger med en annan teknik än de andra djuren och pingvinen flyger på ett annat ställe (den flyger genom vattnet istället för genom luften). Vad innebär det rent symboliskt att kunna flyga? Att vara flygfärdig? Eller att vara vingklippt?
Frihet? Och humlor flyger för att de är omedvetna om att de inte kan och pingvinerna flyger genom det omedvetna. De verkar ju rätt fria på ett omedvetet plan eller något?
:D

Barneveld

tis maj 26, 2015 3:47 pm

Och Gonzo, Björn och Häst verkar vara de två djur som är mest betydelsefulla totem för dig. Sådana som du kanske kommer att ha hela livet. Medan dragningen till Räven och Vargen kanske ska tolkas som mer tillfälliga totem som du ska lära dig något av under en tid.
Hästen har ju varit väldigt viktig för människors utveckling. De har minskat avståndet mellan människor och olika kulturer, de har också underlättat i jordbruk och i krig. Vad innebär hästen rent symboliskt? Att tämja en häst? Att inte ha kontroll på en häst? Att rida?

Björnen har jag också som totem och något som återkommer i mina Björndrömmar är att det är mycket svårt att tolka Björnens signaler. Det går inte att avgöra på förhand om den blivit uppretad för det är så svårt att läsa dess kroppsspråk. Senast jag hade en Björndröm (nån vecka sedan) drömde jag att det gick att få kontakt med Björnens känslor genom att krama den för då kunde jag känna vad den kände. Samtidigt var det som att mina och Björnens känslor blev ett med varandra och att jag kunde påverka Björnens känslor och balansera dem genom att koncentrera mig på att bevara mitt eget lugn.

Viktiga symboliska aspekter att tänka på vid Björntotem kan vara att de går i ide och att de på våren när de kommer fram igen har med sig sina nya ungar, att de i många naturreligioner setts som gudar i tillfällig jordisk skepnad, att de kan klättra i träd eller att de oftast lever solitärt.
För dig som drömmer om björnar är det också viktigt att titta på vad drömmarna har för teman.

:D

Gonzo

ons maj 27, 2015 4:37 am

Spännande. Hästar betyder trygghet för mej. Jag tycker om att krama och mysa med dem. Och så är det känsliga. Och visar att de gillar en om de gör det och man kan inte tvinga dem. Åtminstone kan inte jag det. De kan styras med rörelser förstås men de är så stora så man måste veta vad man gör när man vill hantera dem. Men genom att skrika och härja kommer man ingen vart. Det menar jag med att man inte kan tvinga dem.

Björndrömmarna är skrämmande. De jagar mej alltid. Och jag är numera så rädd för björnar i skogen också så jag tycker inte ens att de är fina på bild längre. Men har aldrig stött på en vild björn ute.

Tack för tolkningen!

Barneveld

lör maj 30, 2015 8:52 am

Vilka egenskaper förknippar du Björnen med?
När man sysslar med totem och sånt brukar man ju säga att man är lik sitt totemdjur och när man sysslar med drömmar och tolkar drömmarna så innebär ju det där med att man blir jagad att man är rädd för något som man vill undvika och då skulle man kunna tolka Björndrömmarna som att det finns egenskaper hos dig själv som du är väldigt rädd för.

Gonzo

lör maj 30, 2015 7:42 pm

De är elaka och själviska där de går ensamma fram i skogen och bara vill vara för sig själv. De varken tänker på andra eller längtar efter sällskap utan bara värnar om att få ha sitt och ser andra som en fiende.

Barneveld

ons jun 10, 2015 8:22 pm

Stämmer det då? Att du är rädd för den typen av egenskaper hos dig själv?

Återgå till "Identitet & vägval"