Om du ska sätta ett sammanfattande betyg på den psykiatriska vård du fått, vad blir det då?

Omröstningen slutade mån okt 13, 2008 9:45 pm

Jag är mycket nöjd med den vård jag fått (inga/mycket få brister)
Inga röster
0
Jag är nöjd med den vård jag fått (få/inte särskilt allvarliga brister)
42%
11
Den vård jag fått har varken varit bra eller dålig
4%
1
Jag är missnöjd med den vård jag fått (många brister/några få allvarliga brister)
15%
4
Jag är mycket missnöjd med den vård jag fått (ständiga brister/flera mycket allvarliga brister)
38%
10
Jag har ännu inte fått den hjälp jag har sökt
Inga röster
0

Antal röster: 26
Innie

Betyg på psykiatrin

sön okt 12, 2008 9:45 pm

Jag är väldigt nyfiken på hur du uppfattar kvalitén på den vård du fått inom psykiatrin - är du nöjd eller missnöjd? Det är lätt att klaga och det är framför allt lätt att det enbart är klagomålen som når ut, men hur tycker du egentligen att din vård fungerar? Jag skulle önska att du sätter ett sammanfattande betyg på ALL vård du fått (statlig och inte privat) men jag förstår också att det kan vara svårt då det finns stora skillnader mellan öppen- och slutevården. Gör ändå ett försök och skriv gärna en kommentar sen!

echina

Re: Betyg på psykiatrin

sön okt 12, 2008 9:48 pm

Så spennende :D

JozzAn

sön okt 12, 2008 10:07 pm

Jag är väldigt nöjd med den vård jag har fått och får. Från det att min remiss skickades in tog det mindre än två veckor innan jag fick min första tid. MEdan jag väntade på att få en psykolog gick jag och pratade med min läkare, jag kommer inte ihåg hur ofta men jag träffade henne. Det jag är lite missnöjd med är att jag fick medicin väldigt tidigt vilket jag skulle ändra på idag, fast jag tror ändå att det var nödvändigt men jag vet inte. Jag har en bra kontakt med min psykolog och hon är bra. Vi diskuterade just om detta för några samtal sedan och då sa jag att jag förmodligen inte skulle levt idag om jag inte hade fått den hjälp jag får.

Jag vet att jag har haft en oerhörd tur. Min kompis som går på samma öppenvård som mig i samma stad har det inte lika bra. Hon funkar inte med sin psykolog och nu väntar hon på remiss till vuxenpsyk, har hon tur kan hon få en tid i januari. Hon mår sämre än någonsin och jag orkar inte stötta henne på det sätt jag skulle vilja. Jag har haft en sådan tur, jag önskar att andra oxå skulle kunna få den turen som jag har haft.

Shantaram

sön okt 12, 2008 10:10 pm

Dette var vanskelig! Siden jeg har flyttet en del så har jeg fått behandling på mange ulike steder. Noen plasser har jeg fått veldig god hjelp, og andre plasser har jeg måtte sloss skikkelig for å få noe hjelpe i det hele tatt... Jeg har opplevd å bli skikkelig krenket og ikke tatt på alvor, men jeg også opplevd det motsatte: jeg har blitt sett, forstått og hørt på.

Så det var vrient å finne ut hvilket svar jeg skulle krysse av i, men jeg valgt nummer 2: jeg er fornøyd. Det betyr ikke at jeg er fornøyd med alt, det har som sagt vært en del dårlige ting, men idag er jeg fornøyd med den behandlingen jeg får. Veldig fornøyd faktisk! :D

filifjonkan

sön okt 12, 2008 10:30 pm

Jag är mycket missnöjd med den vård jag fått (ständiga brister/flera mycket allvarliga brister)
Jag har visserligen stött på några änglar inom den psykiatriska världen men de har varit alldeles för få. Första gången jag fick höra att jag skulle få en remiss skickad till öppenpsyk så lyckades läkaren glömma vår överenskommelse (fast det var ju bara en vanlig husläkare på vårdcentralen) och sen har det fortsatt så. Min första kontakt med slutenvården var att bli bortglömd gråtandes på mitt rum och olyckligtvis inlåst. Det hela har slutat med ännu en bortglömd remiss och en stämpel som hopplös. Ja, som sagt det finns några fina människor och de är jag väldigt tacksam för men resten har jag inte så mycket till övers för. Nu hoppas jag innerligt på att det skall bli bättre i och med att jag flyttat.

lindtinan

mån okt 13, 2008 6:20 am

Jag markerade att jag är nöjd. Det var svårt, men jag fick försöka göra en sammanfattningsbedömning. I Örebro är jag överlag väldigt nöjd med den hjälp jag fick, även om jag har synpunkter på en del av deras agerande. Här i Köping tycker jag det har varit sämre, jag har verkligen fått kämpa för varje liten grej här, men börjar nu känna mig lite tryggare i att de vill försöka hjälpa till.... fast vi får väl se hur bytet av samtalskontakt går innan jag ska jubla för mycket. Visst har det blivit några missar som har gjort att jag mått sämre, men överlag tycker jag att jag har fått väldigt bra hjälp.

Dusan

mån okt 13, 2008 9:03 am

Självklart finns det ljuspunkter i vården, speciellt vissa i personalen inom slutenvården.

Men att bli skickad för inläggning 40 mil bort, när jag har en avdelning 2 km bort och en annan 3 mil bort är INTE OKEJ, för en femtonåring som därigenom tappar kontakten med alla sina vänner. Byte av läkare stup i kvarten då ingen ville ta ansvar för mig, remitterad vidare till en högre uppsatt läkare varje gång - den ena mer inkompetent än den andra.

Hamna på vuxenpsyket som minderårig med massor av feldiagnoser. Nej, inget att hurra för. Noll förtroende för vården. Nu när den behövs som mest vill jag inte vända mig dit.

Kul att se att stapeln över "nöjd med min vård" leder än så länge!

mikaael

mån okt 13, 2008 3:26 pm

Hej Innie!

Jag har erfarenheter från både sluten och öppenvården. Jag har även varit inlagd inom privata sektorn. Vilken bedömning vill du ha? Det är en väldig skillnad.

/ mikaael

_anna_

mån okt 13, 2008 3:56 pm

Jag kryssade i att jag är nöjd.
Jag är jättenöjd med han som jag går och pratar med. Han är verkligen guldvärd och utan honom hade jag nog inte suttit här idag. Fick min första tid ca 1½-2 veckor efter jag varit inne på akutpsyk för första gången, så det gick fort att få en tid och börja få den hjälp som jag behövde. Mina samtal hos två olika kuratorer genom åren gjorde att jag mådde bättre ett lite tag, men sen mådde jag sämre igen. Tror det är för att man bara skrapar på ytan och inte går in på djupet. Det är i alla fall min erfarenhet.
Men det som jag är mindre nöjd med var när jag var inlagd i sommras. Det som jag saknade var att det fanns inga psykologer att prata med, visserligen kom min terapeut en gång och det var dagen efter jag hade blivit inlagd (fastän han inte behövde) och pratade med mig. Och för mig var det jätte mycket värt. Var frivilligt inlagd, så stannade där drygt en vecka och sen skrev jag ut mig. Vet att det var fler på avdelningen som sa att dem saknade någon psykolog eller liknade att prata med.

Sofia

mån okt 13, 2008 5:28 pm

Jag har erfarenheter från både sluten och öppenvården. Jag har även varit inlagd inom privata sektorn. Vilken bedömning vill du ha? Det är en väldig skillnad.

Jag tar mig friheten att svara :mrgreen: Om du ska välja någon av dem tror jag att du ska välja att sätta betyg på den statliga psykiatrin och försöka göra en sammanlagd bedömning av både öppen- och slutenvården tillsammans, eftersom det är lättast att jämföra med de andras svar! Som du själv skriver är det stor skillnad och ska vi sätta betyg på den privata vården behövs nog en helt egen poll.

Återgå till "Vård, behandling & terapi"