_sofia_

folkhögskola?

fre jun 07, 2013 9:41 am

Min läkare tycker inte att jag borde fortsätta på högskolan. Jag vill inte heller fortsätta egentligen, men att sluta skulle kännas så... misslyckat. Alla skulle bli så besvikna. Men kanske måste man våga sig på sånt om man ska bli vuxen nån gång?
Läkaren föreslog folkhögskola. Jag vill kanske gå på folkhögskola, men det innebär ofta att man måste flytta till skolan. Ska jag våga?

Barneveld

Re: folkhögskola?

fre jun 07, 2013 8:41 pm

Vad läser du på högskolan? Hur har du mått ? Har det kännts som en press att plugga på högskolan?
Folkhögskola är kul. Jag har gått flera sommarkurser och två stycken ettåriga folkhögskoleutbildningar. Det finns mycket att välja på, jag läste dramapedagogik och en reskurs. Båda gångerna har det varit underbara klasskamrater och en skolform att trivas i. Om du vill så vågar du nog :D

creo

Re: folkhögskola?

tor jul 04, 2013 7:26 pm

Jag kan ju inte svara på hur det är på alla folkhögskolor, men iaf på den jag har gått (S:t Sigfrids folkhögskola i Växjö) fanns det inget krav om att man skulle bo på skolan. I min klass bodde ungefär hälften på skolan och hälften pendlade varje dag. Jag vet också att tex Valla folkhögskola i Linköping inte heller har något krav på att man ska bo där.

Sen kan det ju vara en annan sak med att få boende på orten om det inte redan är ens hemort och man inte vill bo på internatet.

Folkhögskola var jättekul och jättejobbigt tyckte jag. För mig var det i en tid i livet där det blev rätt många förändringar på en gång iofs. Så det bidrog ju till det jobbiga. Plus att det var kurser som kunder vara ganska mentalt krävande (jag läste svenska kyrkans grundkurs).

Om du skulle hoppa av högskolan nu betyder ju inte det att du nödvändigtvis aldrig kommer läsa på högskola igen. Men just nu kanske folkhögskola är en bättre studieform för dig. Livet är ju långt. :)

Lycka till med ditt val! <3

Återgå till "Identitet & vägval"