Barneveld

Jag har läst om Totemdjur

lör maj 09, 2015 3:40 pm

Jag har fått låna en bok av en kompis, som handlar om kraftdjur och hur man kan utröna vilket som är ens eget kraftdjur. Tydligen kunde man ha fler och så kunde det visst variera beroende på vilka frågor i livet som är viktiga för en vid en viss tidpunkt.
De frågor man skulle ställa sig för att förstå vilket som var ens kraftdjur resulterade ofta i svaret Kanin :lol: . Det lustigaste tyckte jag var att svaret på frågan vilket djur man helst vill se på djurparken blev kanin. Trots att jag har kaniner hemma så tycker jag att det mest sevärda djuret på en djurpark är kaninen. Jag blir alltid fast längst utanför kaninhägnet <3 .
Det var en väldigt intressant bok. Det stod om hur man kan lära sig saker om sig själv genom att studera sitt kraftdjur och dess egenskaper. och det påminner mig om när jag gick i gruppterapi och en av de andra deltagarna påpekade att hela tiden när jag fick insikter i hur jag fungerade utbrast "Åh det är ju precis som med kaninerna...de brukar också...".
Och tänk drömmen jag hade för ett par år sen som jag fortfarande minns, den gick ut på att jag blev jagad och att jag var rädd och inte visste hur jag skulle komma undan när jag plötsligt insåg att jag var en kanin och att jag därför måste fly som en kanin med tvära kast hit och dit som skulle förvilla förföljaren. Så jag gjorde det och plötsligt kände jag att jag hade full kontroll över situationen och att flykten blev som en rolig lek som jag njöt av.

Den där boken är förstås ingen vetenskaplig sanning om hur världen hänger ihop och fungerar men jag gillar den eftersom den har samma funktion som en bra berättad saga. Den ger förklaringar som man kan fantisera kring och som man kan använda till att hitta på mening och innebörd åt saker som egentligen kanske bara är slumpmässiga eller meningslösa.

När det gäller kaniner förresten så har Brenda och jag nått så stora framsteg med kaninerna Lotje och Nikki så att de snart kan omplaceras. Imorgon ska de kopplas samman med en trygg kaninhane för att de som ett nästa steg ska lära sig ett socialt kaninbeteende. Sedan sätts de upp på adoptionslistan och får förhoppningsvis snart nya ägare :d:
Kram <3

Hohaj

Re: Jag har läst om Totemdjur

lör maj 09, 2015 6:44 pm

Intressant! Kraftdjur – är boken uppbyggd kring någon speciell religion eller livsåskådning?

Vilka frågor ska man besvara för att komma fram till vilket kraftdjur man har då? Om jag inte får katt blir jag besviken! Hela min självbild skulle rasa! ;)

Haha, kanin på zoo! Harar då, gillar du harar?

Barneveld

sön maj 10, 2015 8:22 am

Om boken är uppbyggd kring någon slags religion eller livsåskådning? Nja det är nog något New Age hopkok som utgår ifrån idéer inspirerade från någon gammal Nord-Amerikansk indianstam.

Just katt kan du inte ha som totem eftersom det är ett domesticerat djur :| . Kanin gills inte som domesticerad för den är genetiskt så lik sina vilda släktingar. Kände man sig dragen till katter hade man tydligen en av kattens vilda släktingar som totem :D . Man kan också ha mer än ett totem och vissa totem hade man tydligen bara under vissa perioder i livet.
Det man skulle fundera över var.
1. Vilket djur eller fågel har alltid fascinerat dig?
2. När du går på djurpark, vilket djur vill du helst se?
3. Vilket djur ser du oftast när du är i naturen? (Kan också anpassas till, finns det ett djur som du ofta slumpmässigt råkar på i annan form, typ på TV, när du slår på radion eller tidningsartiklar etc.
4. Till vilket djur känner du mest dragning?
5. Vilket djur är du allra mest rädd för?
6. Har du någonsin blivit anfallen och biten av ett vilt djur och överlevt attacken?
7. Har du ibland väldigt tydliga drömmar eller återkommande drömmar med något speciellt djur?
På fråga nummer 5 svarade jag förstås inte kanin utan björn :lol: . På fråga 6 hade jag inte blivit anfallen. Och på nummer 7 var svaret kanin, björn och häst. De första fyra frågorna är mitt svar kanin och i liten mån björn på fråga 1. Sen tycker jag alltid att det är roligt om björnen är vaken när jag är på zoo men jag blir inte kvar jättelänge utanför hägnet.
Tydligen var de djur man var rädd för viktiga för de hade något att lära en och egenskaperna från det djuret skulle man också studera även om man inte trodde att man hade just det djuret som huvudtotem.
Dessutom behövde inte djuret ha full pott på alla frågor. Man kan ha kanin som totem även om man aldrig blivit anfallen av en vild eller känner sig rädd för dem :lol: .

Barneveld

sön maj 10, 2015 8:29 am

Åh din sista fråga. Harar! Självklart gillar jag harar. Vi hade en i trädgården när jag var liten och jag hade som projekt att jag skulle tämja den så jag lade alltid ut morötter åt den men den blev inte tam för det :lol: Däremot tog den tacksamt emot morötterna som jag lade ut 8)

Hohaj

mån maj 11, 2015 8:11 pm

Just katt kan du inte ha som totem eftersom det är ett domesticerat djur :| .

Oh noo!

:mrgreen:

Hohaj

mån maj 11, 2015 8:22 pm

1. Vilket djur eller fågel har alltid fascinerat dig?
2. När du går på djurpark, vilket djur vill du helst se?
3. Vilket djur ser du oftast när du är i naturen? (Kan också anpassas till, finns det ett djur som du ofta slumpmässigt råkar på i annan form, typ på TV, när du slår på radion eller tidningsartiklar etc.
4. Till vilket djur känner du mest dragning?
5. Vilket djur är du allra mest rädd för?
6. Har du någonsin blivit anfallen och biten av ett vilt djur och överlevt attacken?
7. Har du ibland väldigt tydliga drömmar eller återkommande drömmar med något speciellt djur?
På fråga nummer 5 svarade jag förstås inte kanin utan björn :lol: . På fråga 6 hade jag inte blivit anfallen. Och på nummer 7 var svaret kanin, björn och häst. De första fyra frågorna är mitt svar kanin och i liten mån björn på fråga 1. Sen tycker jag alltid att det är roligt om björnen är vaken när jag är på zoo men jag blir inte kvar jättelänge utanför hägnet.
Tydligen var de djur man var rädd för viktiga för de hade något att lära en och egenskaperna från det djuret skulle man också studera även om man inte trodde att man hade just det djuret som huvudtotem.
Dessutom behövde inte djuret ha full pott på alla frågor. Man kan ha kanin som totem även om man aldrig blivit anfallen av en vild eller känner sig rädd för dem :lol: .

1. Alltid vet jag inte. Men människan väckte definitivt mitt intresse i tidig ålder. Nyfödd människa dras till människa liksom. Och sen har det på olika sätt fortsatt. (Är människan vild eller domesticerad förresten?)

2. Jag är ett stort fan av vattensvin!

3. Katt. :P (Fast egentligen är det väl människa även där)

4. Katt. (Fast, igen, människa)

5. Fästingar är läskiga. (Men, människan)

6. En gås. (Samt en människa en gång. På dagis. Hen bet mig.)

7. Njä. (Människor)

Hohaj

mån maj 11, 2015 8:22 pm

Vi hade en i trädgården när jag var liten och jag hade som projekt att jag skulle tämja den så jag lade alltid ut morötter åt den men den blev inte tam för det :lol: Däremot tog den tacksamt emot morötterna som jag lade ut 8)

:lol:

Barneveld

tis maj 12, 2015 7:39 am

Människan räknas som domesticerad när det gäller totemdjur :P . Antagligen har du någon av våra vilda apsläktingar som totem samt vattensvin. Fästingen kan man inte ha som totem, fråga mig inte varför, men fästingar och spindlar går bort, bakterier och amöbor och sånt också. Gåsen kan mycket väl vara ditt totem :lol: Du som har GÅS och allting :lol: det skulle väl vara passande ;)

Barneveld

tis maj 12, 2015 7:45 am

Eller så har du något kattdjur som är väldigt lik den tama katten, typ europeisk vildkatt eller Lodjur.

Hohaj

tis maj 12, 2015 9:39 am

Så, en schimpans kanske. Eller vattensvin, eller vildkatt eller GÅS. :lol: Gillar't!

Återgå till "Identitet & vägval"